Vervelende kaartjes van autokopers binnenkort verboden?

Wie naar pakweg de Ikea, Kinepolis, Makro of een shoppingcenter trekt, heeft het waarschijnlijk al meegemaakt. Als je terug bij je auto komt, zit er een kaartje tussen je ruit met reclame voor autokopers. Vervelend én vervuilend, want iedereen gooit de kaartjes op de grond. In Wallonië willen ze een einde maken aan het probleem. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) is nog niet meteen van plan om het initiatief van haar Waalse collega te volgen.

'Wij kopen uw auto', melden de kaartjes steevast. Ze beloven ook om dat te doen ongeacht de staat van de wagen of het aantal kilometers op de teller. Klinkt veelbelovend, maar in werkelijkheid wordt de praktijk vaak in verband gebracht met louche praktijken. Zo waarschuwde de politie al meermaals dat het om een truc kan gaan waarbij autodieven zonder op te vallen aan je autodeur kunnen trekken om te zien of de wagen op slot is. En verder is het ook gewoon erg vervelend.

In Wallonië proberen ze alvast een einde te maken aan het probleem. Waals minister van Leefmilieu Carlo Di Antonio (CDH) heeft alvast een ministerieel besluit klaar dat een einde moet maken aan de kaartjes. En ook in Brussel zou er een regelgeving opgesteld worden, klinkt het in Waalse media. Boetes zouden variëren van 50 tot 100.000 euro, meldt Het Nieuwsblad, en het gerecht kan ook eventueel ingeschakeld worden. In dat geval kunnen er in principe gevangenisstraffen volgen.

Vraag in Vlaanderen
In Vlaanderen is van een gelijkaardig verbod voorlopig nog geen sprake, meldt Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). Maar er is wél vraag naar. Onder meer IKEA heeft het gehad met de kaartjesstekers. "Onze klanten vinden dat allesbehalve leuk. We hebben een tijdje geprobeerd om de mensen die deze kaartjes aanbrengen van onze parkings af te houden. Maar ze zijn zeer vlug en gewiekst, dat was onbegonnen werk. Mensen gooien ze dan op de grond, waarna wij ze moeten opkuisen. Leuk is anders", klinkt het daar.

Ook Traxio, de beroepsfederatie van autoverkopers, kan er niet om lachen. "Het is geen goede reclame voor de sector van de autoverkopers" vindt woordvoeder Philippe Decrock in Het Nieuwsblad. "We raden mensen ook aan twee keer na te denken voor ze hun auto van de hand doen via zo'n opkoper - zeer vaak bedrijfjes die de auto's naar het buitenland versassen: heb je wel een faire prijs gekregen en zijn alle formaliteiten goed afgehandeld?"

Viseren
Volgens Jan Pauwels, de woordvoerder van Schauvliege, is er nood aan voorzichtigheid. "Dergelijke reclamekaartjes zijn inderdaad een bron van ergernis en zwerfvuil. Maar er is nood aan een duidelijke formulering van het probleem. Want het kan niet de bedoeling zijn dat we de lokale scoutsgroep die eens per jaar flyers uitdeelt hiermee viseren."

Het kabinet van Schauvliege blijft nog wat op de vlakte. "Er was al contact tussen ons kabinet en dat van Di Antonio. Als zij een werkbaar voorstel voorleggen, zullen wij misschien volgen", besluit de woordvoerder.

Onze klanten vinden dat allesbehalve leuk. We hebben een tijdje geprobeerd om de mensen die deze kaartjes aanbrengen van onze parkings af te houden. Maar ze zijn zeer vlug en gewiekst, dat was onbegonnen werk. Mensen gooien ze dan op de grond, waarna wij ze moeten opkuisen. Leuk is anders.

IKEA