AFP

Test-Aankoop haalt slag thuis tegen Volkswagen

Er is een tussenvonnis geveld in de groepsvorderingsprocedure van Test-Aankoop tegen autobouwer VW en verdeler D'Ieteren. Dat meldt de consumentenorganisatie. De eis van VW om alle namen te kennen die zich bij de claim hebben aangesloten, werd verworpen. Intussen raakte bekend dat door de extra uitstoot van sjoemeldiesels van Volkswagen, 1200 Europeanen voortijdig zullen overlijden. Dat stellen onderzoekers van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Het eerste tussenvonnis werd door de rechtbank van eerste aanleg in Brussel uitgesproken op 27 februari. Volgens de consumentenorganisatie was de rechter van oordeel dat Test-Aankoop rechtsgeldig als groepsvertegenwoordiger optreedt namens een onbepaalde groep van consumenten.

"Daarenboven stelde de voorzitter dat het aantal VW-bestuurders dat zich bij de consumentenorganisatie heeft gemeld, irrelevant is om de representativiteit van de groepsvertegenwoordiger te bepalen", zegt Test-Aankoop, dat blij is dat "de rechter de geest van de wet op de collectieve rechtsvordering gevolgd heeft".

De volgende belangrijke zitting zal gaan over de ontvankelijkheid van de zaak en vindt plaats op 24 april.

Vijfhonderd slachtoffers in Duitsland

Voor hun onderzoek naar de gezondheidsimpact van het emissieschandaal richtten de vorsers van MIT zich op de uitstoot van auto's die zijn verkocht in Duitsland, het land waar volgens hen dan ook de meeste slachtoffers zullen vallen: ongeveer vijfhonderd.

De extra uitstoot die tussen 2008 en 2015 in de lucht is gekomen in Duitsland, kan deze mensen zo'n tien jaar van hun leven kosten, beweren ze.

Omdat luchtvervuiling eenvoudig de grens overgaat, verwachten ze daarnaast slachtoffers in Polen (160), Frankrijk (84) en Tsjechië (72). Volgens de modellen van het MIT is er via oostenwind ook vervuilde lucht overgewaaid naar Nederland en België. Het aantal slachtoffers in deze twee landen ligt naar schatting lager dan 27 per land.

Andere fabrikanten
Vorig jaar kwam aan het licht dat Volkswagen software in auto's heeft ingebouwd die ervoor zorgt dat ze bij emissietesten schoner lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Als Volkswagen de diesels die te veel uitstoten voor het einde van dit jaar aanpast aan de Europese normen, zou dit 2.600 voortijdige overlijdens kunnen voorkomen, staat in het onderzoek. Daarmee wordt ook ruim 4 miljard euro aan gezondheidszorgkosten bespaard.

Voor het vandaag gepubliceerde onderzoek is gekeken naar de overmatige uitstoot van 2,6 miljoen getroffen auto's die in Duitsland door Volkswagen werden verkocht onder de merken VW, Audi, Skoda en Seat. De onderzoekers willen in vervolgonderzoek ook kijken naar de uitstoot van auto's van andere fabrikanten.

"Het is onwaarschijnlijk dat Volkswagen het enige bedrijf is dat een probleem heeft met overmatige emissie", zegt medeauteur Steven Barrett van het MIT. "We weten niet of andere fabrikanten op dezelfde manier sjoemelen met software, maar er is wel bewijs dat ook veel andere auto's in de praktijk meer uitstoten dan de vastgestelde grenswaarde bij testen."

2 reacties

  • Geert Heylen

    We moeten protectionistischer worden in Eu. Wij breken eerst onze eigen economie af en dan gaan we en masse koreaantjes of chinese; ...auto's importeren. Bende losers

  • Jordy Vansteenkiste

    Testaankop je zou je moeten schamen. Kijk eerst een goed bij de americanse auto's. Je zou nog verschieten.