reuters

"Unilever wil voor miljarden aan merken verkopen"

Unilever wil naar verluidt voor bijna 7 miljard euro aan merken verkopen, onder meer margarinelabels Becel/Flora en Stork. Dat schrijven diverse Britse kranten op basis van ingewijden. Grote investeerders als Bain Capital, CVC en Clayton Dubilier & Rice zouden volgens The Sunday Telegraph al biedingen aan het voorbereiden zijn. Ook branchegenoot Kraft Heinz wordt genoemd als mogelijke koper.

Het nieuws komt er na de mislukte overnamepoging door het Amerikaanse Kraft Heinz. Sindsdien onderzoekt Unilever welke opties het heeft om sneller waarde te creëren voor zijn aandeelhouders dan nu het geval is.

Kraft Heinz kwam vorige maand met een ongevraagd bod van omgerekend 134 miljard euro op het Brits-Nederlandse bedrijf. Hoewel het bod werd afgewezen en vervolgens ingetrokken, reageerden beleggers erg enthousiast. Unilever kondigde daarom kort daarop aan om al zijn opties tegen het licht te houden.

Een woordvoerster van Unilever wilde vandaag geen commentaar geven. De resultaten van het strategisch onderzoek worden naar verwachting volgende maand naar buiten gebracht.

Agressiever
Zakenkrant Financial Times wist enkele dagen geleden al te melden dat Unilever agressiever in de kosten zou willen gaan snijden en geld zou willen uitkeren aan zijn aandeelhouders, allemaal om zo een minder makkelijke overnameprooi te worden.

Ook zou het bedrijf kijken naar overnames. Zo wordt de huishoudelijke tak van Reckitt Benckiser, met merken als Vanish en Dettol, door kenners als een goede aanvulling gezien.

Margarine
Margarine maakt al sinds de oprichting van het bedrijf in 1930 onderdeel uit van het assortiment van Unilever. Het concern ontstond destijds uit een fusie van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. In 2014 werden margarines en andere smeersels ondergebracht in een apart bedrijfsonderdeel. Dat zorgde toen al voor speculatie over een mogelijke verkoop van die divisie.


Reacties