AFP

PSA Peugeot Citroën neemt Opel over van GM

De overname van Opel door PSA Peugeot Citroën is rond. De Franse autogroep telt zowat 1,3 miljard euro neer voor de Europese tak van de Amerikaanse groep GM. PSA wil het chronisch verlieslatende Opel tegen 2020 opnieuw winstgevend maken, zo meldde het Franse bedrijf.

PSA Peugeot Citroën wil met de overname van Opel en het Britse zustermerk Vauxhall een "Europese autokampioen" worden en de op een na grootste worden in Europa, na Volkswagen. PSA zou de verkoop met zowat een derde zien toenemen. Het bedrijf verkocht vorig jaar wereldwijd 3,15 miljoen wagens, Opel/Vauxhall bijna 1,2 miljoen.

Bovendien neemt PSA in joint venture met de Franse bank BNP Paribas Fortis de Europese financieringstak GM Financial over voor 0,9 miljard euro, wat de totale deal op 2,2 miljard euro brengt. De autogroep boven de merken Peugeot, Citroën en DS legt zo 1,8 miljard euro op tafel.

Vertrouwen
"We hebben vertrouwen in de versnelling van het herstel van Opel/Vauxhall met onze steun, met respect voor de engagementen van GM voor de werknemers van Opel/Vauxhall", zegt PSA-topman Carlos Tavares.

Drie weken geleden raakte de interesse van de Fransen in Opel bekend. Beide partijen willen de deal nog voor het einde van het jaar finaal beklinken. Eerst moeten nog de gebruikelijke horden genomen worden, bijvoorbeeld de instemming van de concurrentieautoriteiten.

Winst
PSA wil Opel/Vauxhall opnieuw winst laten boeken, met een recurrente operationele winstmarge van 2 procent in 2020 en 6 procent in 2026. PSA denkt dat de jaarlijkse synergieën, de financiële voordelen door de overname, in 2026 zullen uitkomen op 1,7 miljard euro, waarvan een groot deel al in 2020 moet zijn gerealiseerd. De Europese tak van General Motors ging vorig jaar nog 256 miljoen dollar in het rood en over een periode van 16 jaar liep de verliesfactuur op tot 15 miljard dollar.

Opel/Vauxhall zal nog een tijdje de licenties van GM kunnen gebruiken, totdat de bolides binnen enkele jaren geleidelijk op PSA-platformen gebouwd zullen worden.

PSA neemt met de deal zes assemblagefabrieken en vijf onderdelenfabrieken over, net als het ontwikkelingscentrum in Opels thuisstad Rüsselsheim. Een ontwikkelingscentrum in Turijn blijft bij GM.

Ongerustheid
De overname leidde eerder tot grote ongerustheid in Duitsland en Groot-Brittannië over banenverlies. PSA garandeerde eerder dat de lopende garanties bij Opel voor de fabrieken, investeringen en het personeelsbestand overeind blijven bij een overname. Bij Opel Duitsland loopt onder meer een akkoord dat economische ontslagen in de Duitse fabrieken tot eind 2018 uitsluit, en dat investeringen in de fabrieken tot 2020 garandeert. Opel telt zowat 38.000 werknemers in zeven Europese landen, van wie 18.000 in Duitsland zelf.

Met de deal blijft GM instaan voor een groot deel van de pensioenverplichtingen. PSA neemt wel een deel van de pensioenfondsen over, maar GM betaalt 3 miljard euro aan PSA voor die verplichtingen.

De deal wordt vandaag toegelicht op een persconferentie in Parijs.

De Duitse federale regering en drie deelstaten zijn in elk geval blij met de toezeggingen van het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroën over het behoud van werkgelegenheid en fabrieken bij de overname van Opel. Dat lieten ze weten in een gezamenlijke verklaring.

Garanties
Volgens de bondsregering en de overheden van Hessen, Thüringen en Rijnland-Palts worden ook de garanties verwelkomd die Peugeot heeft gegeven om Opel en het Britse zustermerk Vauxhall als onafhankelijke merken met eigen management te handhaven. De overname van Opel is volgens de Duitse politiek "een eerste stap om een wereldwijde Europese speler" te lanceren in de autobranche.

Transparantie
Peugeot moet nu transparantie en inspraak garanderen aan de werknemers van Opel. Het is belangrijk dat de werknemersorganisaties en het management van Opel nauw betrokken zijn bij de verdere ontwikkelingen in het overnameproces.

13 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
  • Anonymous

    Iedereen moet voor zichzelf uitmaken waarmee hij graag rijd. Jullie moesten blij zijn dat door de overname van opel en zijn techniek en werkgelegenheid in Europese handen blijft. Als je niet met een peugeot rijd kun je niet oordelen over deze topwagens. Ik rijd al jaren peugeot en nog nooit problemen met France kwaliteit gehad. Kan dus alleen maar een verbetering voor opel zijn!

  • Jos Van Deurzen

    Jaja, kwaliteit moet betaald worden, goed voor de PSA groep.

  • Anonymous

    De laatse 20 jaar kan je niet meer spreken over de kwaliteit van bepaalde merken. Alle merken in de zelfde prijsklasse geven de zelfde kwaliteit. Je moeg oech of geluk hebben als je er problemen mee krijgt. 5 jaar met een Fiat gereden nooit stukken gehad. 5 jaar Nissan gerenden turbo, en versnellingbak moeten vervangen. Nu rij ik bijna 2 jaar met een citroen uit 2003 en nog geen stukken gehad tot nu toe...

  • Luc Steenmans

    Rijd al 40 jaren Citroën...hopelijk blijft de kwaliteit en het comfort behouden en wordt het gene minderwaardige Opel...

  • Anonymous

    Opel was al brol dus dat past mooi in het psa aanbod. Ik koop wel een toyota...

  • Glenn De Boeck

    Dat zal dus geen 10e opel worden voor mij. Geen franse rommel onder mijn gat!

  • Bob Simons

    Breng Vauxhall maar naar Antwerpen !!!!

  • Anonymous

    Mijn Mokka vertoont nu al franse mankementjes. Is mijn laatste Opel geweest na 12 stuks waarover ik steeds tevreden over was.

  • Nick Springael

    Mooi maar ik koop nooit meer een PSA wagen !

  • M Bonzo

    Weer een kwaliteit minder

  • Joel Verborgt

    Ok,menne laatste opel geweest

  • Anonymous

    Misschien dat Opel nu wel is deftige wagens gaat bouwen die niet te snel stuk gaan...

  • Wout Dilliën

    R.I.P Volkswagen