Fietsmotortje Femke zou weleens tot drastische beslissing kunnen leiden

© Sporza.

Het motorincident op het WK in Zolder blijft de gemoederen beroeren, vooral bij de UCI is de zaak-Femke van den Driessche ingeslagen als een bom. In die mate zelfs dat de Internationale Wielerunie sterk overweegt om vanaf nu alle fietsen in iedere wedstrijd te controleren. Dat laat grote baas Brian Cookson vandaag optekenen in de Franse sportkrant L'Equipe. "Veel mensen namen dit probleem niet serieus, maar na het recente geval van mechanische doping kan niemand het nog ontkennen", klinkt het heel erg duidelijk vanuit Qatar.

En het blijft niet bij de wedstrijdfietsen, ook de reservefietsen zouden stevig onderzocht worden om zo een nieuw geval van mechanische doping of technologische fraude te vermijden. Volgens de 64-jarige Brit zouden de gehanteerde technieken om bedrog te ontdekken helemaal niet duur zijn, dit in tegenstelling tot wat critici al meteen na het WK veldrijden in Heusden-Zolder suggereerden. "We hebben daar gezien dat we met die nieuwe methode op heel korte tijd een groot aantal fietsen aan een onderzoek kunnen onderwerpen. De technieken hoeven niet prijzig te zijn en zijn bovendien makkelijk toe te passen", zegt de topman van de UCI.

© photo news.
© belga.
© epa.

Wat met Qatar?
Opmerkelijk is alvast dat er voor aanvang van de eerste en tweede etappe van de Ronde van Qatar niet gecontroleerd werd. "Tot nu toe was het niet de gewoonte om in elke wedstrijd te controleren. In het verleden verwittigden we de renners alvorens een controle uit te voeren. Het zou kunnen dat er deze week nog controles komen in Qatar, maar dat gaan we nu niet meer op voorhand aankondigen."

Niet fiets per fiets
De technologie staat trouwens niet stil, de nieuwe technieken die volop op punt gesteld worden, moeten controle een stuk eenvoudiger maken en sneller doen verlopen: "We willen vermijden dat we fiets per fiets moeten inspecteren, dat zou te veel tijd in beslag nemen. Het is de bedoeling dat we zo voor de start meer fietsen kunnen controleren."

Niet nieuw
Intussen waart op de sociale media een filmpje rond van een Franse ingenieur die in de jaren '70 al een motortje monteert in een koersfiets. Niet voor competitiegebruik, wel voor vrouwen, mensen met een beperking en hartpatiënten. Zo kan het dus ook.

© photo news.

Door: Glenn Bogaert 9/02/16 - 11u20

Jouw mening telt !

Jouw mening telt !

Meld je aan om een reactie te plaatsen!

We hebben nog enkele gegevens nodig vooraleer je een reactie kan plaatsen. Klik hier om verder te gaan.