Hoe werkt zo'n cockpitdeur?

© YouTube.

De procureur van Marseille heeft zonet tijdens een persconferentie bevestigd wat sinds vanmorgen werd vermoed. De copiloot van de Airbus 320 van Germanwings die in de Franse Alpen neerstortte, Andreas Lubitz, heeft de gezagvoerder buitengesloten uit de cockpit en het vliegtuig doelbewust laten crashen. De procureur beschouwt de crash niet als een terreurdaad.

De gezagvoerder van de Airbus van Germanwings werd buitengesloten door de copiloot. Dat heeft het Franse parket zonet bekendgemaakt. Op de cockpit voice recorder is te horen dat de vlieger tot het laatst toe ademhaalde en dus niet voorafgaand aan de crash overleed. De copiloot zette handmatig en moedwillig de daling in nadat de gezagvoerder de cockpit had verlaten. Hij liet hem ook niet meer binnen, en reageerde niet op oproepen van de luchtverkeersleiding.

Geestelijke toestand
Justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de copiloot en andere achtergronden van de piloot. Het parket in Marseille sluit daarmee nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.

Sinds een anonieme onderzoeker in The New York Times vaonchtend stelde dat uit een geluidsopname uit de cockpit van de neergestorte Airbus 320 blijkt dat één van de piloten buitengesloten was uit de cockpit, staken de theses van een zelfmoordactie of zelfs een terreurdaad de kop op. Dat bleek ook op Twitter, waar de hashtag #germanwings steeds vaker wordt gekoppeld aan de hashtags #terror en #suicide.

Luchtvaartmaatschappij Lufthansa en dochtermaatschappij Germanwings geven om 14.30 uur op de luchthaven van Keulen-Bonn nog een persconferentie over het onderzoek naar de crash.

"Als de piloot in de cockpit onwel zou zijn geworden, had de piloot buiten de cockpit met de emergency code binnen moeten kunnen geraken", zei Filip Van Rossem, woordvoerder van de Belgian Cockpit Association in 'De ochtend' op Radio 1. Dat de piloot toch niet met die code de deur kon openen, lijkt erop te duiden dat hem de toegang bewust werd ontzegd.

Het was de gezagvoerder geweest die de deur probeerde in te beuken en de copiloot die zich in de cockpit bevond. Daarvoor spraken zij Duits met elkaar. De gezagvoerder op de vlucht was een zeer ervaren piloot met 6.000 vlieguren op dit type toestel. Hij had meer dan tien jaar ervaring. De copiloot kwam in 2013 bij Germanwings in dienst en had 630 vlieguren achter zijn naam staan.

Crimineel onderzoek
"Dit onderzoek naar de veiligheid kan snel omslaan in een crimineel onderzoek", stelde een expert in luchtvaartveiligheid vanochtend al tegenover de Franse krant Le Figaro. "Het Franse onderzoeksorgaan voor de luchtvaartveiligheid BEA heeft de informatie van The New York Times nog niet tegengesproken. Indien die informatie fout zou zijn, hadden we het al geweten"

Intussen bevestigt het Franse openbare ministerie dat vlucht 4U9525 met slechts één piloot in de cockpit is neergestort. De andere probeerde terug in de cockpit te komen en probeerde zelfs de deur in te beuken.

Standaardprocedure sinds 9/11
Het afsluiten van de cockpitdeur is wereldwijd standaardprocedure geworden sinds de aanslagen van 11 september 2001. Via de intercom moet een wachtwoord (dat bij elke vlucht aan de bemanning wordt doorgegeven) worden doorgegeven alvorens de piloot in de cockpit de deur opent. Gebeurt dat niet, dan is er nog een cijfercode die van buitenuit de cockpitdeur opent. Die code kan enkel door een onderhoudsploeg worden gewijzigd.

De deur kan vanuit de cockpit dus geopend maar ook geblokkeerd worden zoals uit de onderstaande video van Airbus blijkt waarin de veiligheidsprocedure voor het openen van de cockpitdeur wordt getoond.

Wanneer een piloot terug in de cockpit wil komen, moet hij een cijfercode indrukken die een controlecamera activeert en moet hij vervolgens de deur ontgrendelen. "Die code activeert een alarm in de cockpit", stelt boordcommandant Nicolas Redier. De piloot in de cockpit heeft dan 30 seconden om het openen van de deur te blokkeren door op de knop 'deny' te drukken, waarmee hij de toegang tot de cockpit weigert".

Systeemfout
Indien de piloot in de cockpit een fout maakte en de tweede (buitengesloten) piloot de code van vijf cijfers zou vergeten zijn, heeft de cabinechef (het hoofd van de cabinebemanning) ook nog een code die, indien die niet binnen de dertig seconden is geblokkeerd door de piloot in de cockpit, de deur kan openen.

In het geval van een technische panne heeft de cabineschef doorgaans ook een sleutel. "Maar de cockpit kan altijd vanbinnen afgesloten worden door de piloot", stelt nog Redier. "Dat is de fout in het systeem: een piloot kan zich barricaderen in de cockpit".

© epa.
© epa.
© epa.
© afp.
Copiloot Andreas L.G., een Duitser zonder terroristische achtergrond, liet het toestel doelbewust neerstorten. © Kos.

Abrupte drukverlaging

Sinds 11 september 2001 is er ook geen bijl meer aan de buitenkant van de cockpit waarmee in geval van nood de deur kan ingebeukt worden. "Wat ik nog altijd niet begrijp, is het rechtlijnige traject en de trage daling richting bergwand", zei Redier nog. Dat wordt nu verklaard door de bevindingen van het Franse parket.

The New York Times publiceerde ook een grafiek waarop te zien is hoe snel het vliegtuig hoogte verloor. Twee keer zo snel als bij een normale daling, maar wel binnen de capaciteiten van het toestel. Dat voedde al het vermoeden dat het om een gematigde gecontroleerde daling ging die manueel was ingezet. Wat nu door het onderzoek wordt bevestigd.

Identiteit piloten: Patrick en Andreas

Op social media werd al enkele dagen druk gedaan over de identiteit en nationaliteit van de piloten. Volgens Bild waren zowel de gezagvoerder als de copiloot Duitsers. De kapitein was volgens Germanwings heel ervaren. Volgens Bild gaat het om Patrick S., een vader van twee kinderen die al meer dan tien jaar voor achtereenvolgens Lufthansa en Germanwings vloog en meer dan zesduizend vlieguren in de Airbus 320 achter zijn naam had staan.

De copiloot komt volgens Bild uit Montabaur (Rheinland-Pfalz) en heet Andreas L. Hij werkte sinds september 2013 voor Germanwings en had 630 vlieguren. Voordien werkte hij op de pilotenschool van Lufthansa. De procureur bevestigt dat beide piloten Duitsers waren. "Hun etnische afkomst is mij onbekend, maar ze hebben geen terroristische achtergrond", antwoordde hij toen hem gevraagd werd naar de afkomst van beide mannen.

Door: Karen Van Eyken & Luc Beernaert 26/03/15 - 13u08

Jouw mening telt !

Jouw mening telt !

Meld je aan om een reactie te plaatsen!

Voeg een nickname toe aan je profiel om een reactie te kunnen plaatsen.

We hebben nog enkele gegevens nodig vooraleer je een reactie kan plaatsen. Klik hier om verder te gaan.