2
Quake

Quake-bezieler heeft na Doom een volgende revival in de steigers

We spraken met Tim Willits, de man die met Quake videogamegeschiedenis schreef, vorig jaar een nog oudere klassieker Doom met succes heruitvond en ondertussen alweer aan een volgende hyperkinetische uitdaging voor onze reflexen werkt: Quake Champions.

In 1992 haalde Tim Willits een demoversie van Doom van het toen nog prille internet. De game waarmee id Software het first person shooter-genre op de kaart zette. De uitbreidingen die Willits thuis voor de game maakte, leverden hem niet veel later een job bij datzelfde id Software op. Sindsdien werkte de man aan de zijde van industrie-legendes John Carmack en John Romero, zeg maar de Steve Jobs en Wozniak van de videogames.

2 Tim Willits
Raf Picavet Tim Willits

Legendarisch palmares

Willits droeg in een alsmaar voornamere hoedanigheid bij aan de vele incarnaties van Quake, die andere baanbrekende klassieker in de shooter-geschiedenis. Hij leidde de studio wanneer die vorig jaar met een heruitgevonden Doom bewees dat- als je het goed doet - er nog altijd een wereldhit kan gepuurd worden uit de kwart eeuw oude hyperkinetische basisformule van het genre.

Willits' nieuwste project, Quake Champions situeert zich helemaal in die hyperkinetische lijn. Het is een snelle competitieve multiplayer-shooter, die de deelnemers als een van de Champions uit de titel in een arena dropt, waarna ze elkaar met een keur aan exotisch wapentuig, brutale acrobatie en razendsnelle reflexen te lijf gaan. Net zoals vroeger dus. En net zoals een schare trouwe fans die gameplay nog altijd aanhangt in Quake Live, een visueel up to date gehouden versie van het ondertussen 18 jaar oude Quake III Arena. Maakt dat van Quake Champions pure fan-service of mikt Tim Willits op een breder hit-potentieel? We vragen het de altijd aimabele man zelf.

Met nostalgie alleen red je het niet. Wat maakt Quake Champions relevant voor spelers die ooit in een ver verleden Quake speelden of voor een nieuwe generatie gamers die dat nooit deed?

"Je hebt gelijk wat die nostalgie betreft. Daarom gaan we ervan uit dat de faam en status van Quake mensen eerst en vooral geïnteresseerd maakt in Quake Champions. Ze kunnen het dan gratis downloaden en uitproberen. Aan ons om die ervaring boeiend en sterk genoeg te maken dat ze blijven terugkeren."

"We mikken inderdaad ook op nieuwe spelers en daarom hebben we de gameplay hier en daar wat getweaked. Met de introductie van die Champions, nieuwe teamspelmodi en een progressiesysteem zoals spelers dat vandaag verwachten. Maar begrijp me niet verkeerd: dit voelt en speelt helemaal als Quake. We begrijpen best dat sinds we destijds met Quake de arena-shooter uitvonden het shootergenre een beweging naar een meer realistische, vaak militaire setting maakte. De laatste jaren zien we echter een terugkeer naar de snelle shooter. Kijk maar naar het succes van Overwatch, of heb je de laatste Call of Duty-kampioenschappen gezien? Er is een sterk groeiende belangstelling voor de skill based shooter noem".

Je gaat in deze voorbeelden voorbij aan je eigen DOOM van vorig jaar. Heeft die dan niet of minder bijgedragen aan die groeiende belangstelling?

"Zeker wel. Het succes ervan maakte het voor ons in ieder geval makkelijker om Quake Champions te maken (lacht). Spelers zagen hoe we met Doom een klassieke gameplay-beleving op een hedendaagse manier aan de man brachten en dat is precies wat we met Quake Champions willen bereiken".

De eerste trailers en gameplayfilmpjes van Quake Champions lijken gemaakt om spelers die niet over bovenmenselijke reflexen beschikken af te schrikken. Kan je hen geruststellen, of raad je hen liever een andere game aan?

"Grappig dat je dat zegt want van onze fans kregen we de commentaar dat die filmpjes er niet hardcore genoeg uitzagen (lacht), maar ik begrijp wat je bedoelt. In de originele Quake-games was Free For All de populairste spelmodus. Eén winnaar en een heleboel verliezers. Dat ontbreekt dus zeker niet in Quake Champions. Maar daarnaast willen we dat spelers ook onze teamspel-modi uitproberen. Kunnen bijdragen aan de overwinning van je team, zelfs al eindig je lang niet met de hoogste killscore, geeft spelers van elk niveau een goeie ervaring. En er is ook nog ons progressiesysteem waarin elke speler zich ziet vorderen, er zijn speciale uitdagingen en een matchmaking-systeem waarin je tegenover spelers met een gelijkaardig talent uitkomt. Onder die Champions waarmee je speelt, zitten er een aantal die toegankelijker zijn voor beginnende spelers. Zoals Sorlag bijvoorbeeld. Heel wat nieuwe spelers kiezen voor haar, terwijl ze tegelijkertijd over geavanceerde moves beschikt die haar ook voor hardcore spelers interessant maakt".

Met andere woorden, je schroeft de snelheid en hoge vaardigheidsvereisten niet terug, maar wil spelenderwijs elke gamer sneller maken?

"In zekere zin wel. Je stapt de game in, je kiest een Champion waar je je comfortabel mee voelt en dan leiden we je naar die team-games waar de eerste successen makkelijker te scoren zijn. Daar bouw je dan op je eigen tempo op verder en ondertussen wordt je alsmaar beter. Vergeet ook niet dat toen Quake destijds uitkwam iedereen geschokt was over de "gruwelijk snelheid". Maar samen met videogames zijn ook de spelers geëvolueerd. Ik wijs hier opnieuw naar Overwatch en de recente Call of Duty-games. Gamers zijn gewend om zich razendsnel door een spelomgeving te bewegen".

Tot nog toe complementeerde je wapenkeuze je speelstijl in Quake. Hebben we het goed wanneer we zeggen dat die rol nu door die Champions en hun unieke speciale vaardigheden is overgenomen?

"Nee, niet echt. Voor ons is het heel belangrijk dat die vaardigheden van de Champions niet bepalen hoe je speelt. Dat zou Quake breken. Je moet nog steeds achter de wapens aan gaan en daar regeert nog steeds die heilige drievuldigheid van Lightning Gun, Rocket Launcher en Railgun. Niet de keuze van Champion maar je vaardigheid zal het verschil tussen winnen en verliezen maken. Dat zagen we toen we onlangs toen we pro-gamers uitnodigden. Amper een paar minuten diep in de eerste sessie waren ze al gerustgesteld. Ze zagen dat die Champions strategie aan de mix toevoegden, maar dat het nog steeds 100% Quake is". 

Wat zijn je onmiddellijke en langere termijn ambities voor de game?

"Nu komt het erop aan zoveel mogelijk mensen met de betaversie aan het spelen krijgen. Dat gaat ons helpen om fouten op te sporen en feedback te verzamelen. We weten al dat Quake spelen fun is, nu moeten we schaven aan het evenwicht is tussen de Champions, aan de nieuwe spelmodi en aan het toeschouwer-luik voor eSports. Eenmaal de game uit is, komen er frequente updates met nieuwe mappen, nieuwe Champions, nieuwe game-modi enzovoort. We hebben nu al game-modi in de steigers staan voor 2018. En het kan perfect gebeuren dat we volgend jaar een nieuwe Champion introduceren die het hele evenwicht verstoort en dan is het aan ons om dat zo snel mogelijk recht te zetten. We hebben het al bewezen met Quake Live en zijn er van overtuigd dat we samen met onze spelers ook uit Quake Champions een heel lange levensduur kunnen puren.

Quake Champions is gratis te downloaden of te kopen. Leg uit?

"Onze aanpak is tweeledig. De game is Free to Play, dus gratis te downloaden en spelen. Maar ondertussen kennen we ons publiek en we weten dat er heel wat hardcore Quake-fans zijn die geen Free to Play-games spelen. Die kunnen de game kopen en krijgen daarmee toegang tot alle Champions en andere content. Free to Play gamers beginnen met een kleinere selectie Champions en kunnen met credits die ze in-game verdienen toegang krijgen tot meer content. Of die met echt geld kopen. Het spreekt voor zich dat betalen je geen voordeel oplevert in de arena. Jij kiest hoe je speelt en hoeveel je wil uitgeven, al wat wij willen is je de keuze geven en zoveel mogelijk spelers in onze arena's zien losgaan".

Uiteraard houd je van al je kinderen, maar heb je een persoonlijke favoriet onder die Champions?

"Absoluut. Galena! Omdat je ze zowel offensief als defensief kan inzetten. Oké, in Free for All- of Duel-modi kies ik iemand anders, maar ze is zonder enige twijfel mijn favoriete. Onlangs wierp een van de ontwikkelaars op dat er iets aan haar speciale vaardigheid moest bijgesteld worden en mijn eerste reactie was dat hij met zijn klauwen van mijn personage moest blijven (lacht). Ik heb uiteindelijk toegegeven, maar het viel me verdomd moeilijk.  

Quake Champions verschijnt later in 2017 en exclusief voor pc.  

Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie