4
Belga

Geluidshinder Brussels Airport: hoe een 'klotedossier' uitgroeide tot het 'BHV van de lucht'

De verschillende regeringen van ons land buigen zich maandag opnieuw over het dossier van de lawaaihinder rond de luchthaven van Zaventem. De federale, Vlaamse en Brusselse regering moeten de komende maanden de impasse rond het luchthavendossier - ooit door Bert Anciaux tot "klotedossier" gedoopt - proberen te doorbreken. Maar het dossier krijgt stilaan de allures van een ander symbooldossier waarop policiti decennialang hun tanden op stuk beten, BHV. In beide dossiers gaat het overigens over nagenoeg dezelfde regio. Hieronder een historiek van de voorbije achttien jaar.

Het vliegtuiglawaai rond Zaventem is al meer dan vijftien jaar een politiek struikelblok. In 1999 beslist het Brussels Gewest, en meer bepaald Milieuminister Didier Gosuin (van het toenmalige FDF, nu DéFI), om geluidsnormen in te voeren. Vliegtuigen die boven Brussel vliegen en teveel lawaai maken, riskeren voortaan boetes. De normen worden in 2000 van kracht, maar Brussel schort de toepassing ervan in 2002 op, om de federale regering de gelegenheid te geven een oplossing te zoeken voor het vliegtuiglawaai. Een overgangsmaatregel die wel erg lang gehandhaafd blijft.

Die federale regering ligt dan zelf al jaren in de knoop met het luchthavendossier. Eind 1999 kondigt toenmalig verkeersminister Isabelle Durant (Ecolo) een verbod aan op nachtvluchten vanaf 2003. Haar plannen stuiten echter op tegenstand uit liberale en socialistische hoek. Er wordt gevreesd voor economische gevolgen. Met name bij koeriersbedrijf DHL zouden er duizenden banen op het spel staan.

Het nachtvluchtenverbod komt er niet, maar de federale, Vlaamse en Brusselse regering beslissen in 2002 wel om alle nachtvluchten over een beperkt gebied te sturen. In de betrokken gemeenten - Machelen, Haren, Vilvoorde en Grimbergen - woedt hevig protest tegen dit concentratiemodel. Onder impuls van premier Guy Verhofstadt (Open Vld) stappen de federale regering en de gewesten in 2003 af van het concentratiemodel. Er komt een voorzichtige spreiding over drie routes, waarvan één route - de kanaalroute - over Brussel gaat. Ditmaal steigeren de Brusselse actiegroepen. Ecolo-minister Durant beslist de Brusselse route te schrappen. Het komt tot een crisis binnen de regering. Minister Durant en haar partijgenoot Olivier Deleuze stappen net voor de verkiezingen uit de regering.

4
BELGA
4
BELGAIMAGE

Dwangsommen

In de regering-Verhofstadt II kiest de nieuwe mobiliteitsminister Bert Anciaux (toen nog Spirit) voor een spreidingsplan. De regering staat ook onder druk. Een arrest van het hof van beroep geeft bewonersgroepen gelijk legt de staat dwangsommen op als er geen betere spreiding van de vluchten komt. Uiteindelijk raakt de regering het eens over een spreidingsplan, maar ook dat blijft bron van politieke discussie en juridische procedures. De Brusselse regering voert de geluidsnormen weer in, wat de situatie er niet eenvoudiger op maakt. Anciaux' opvolger Renaat Landuyt (sp.a) was op een gegeven moment niet meer in staat om alle rechtspraak na te lezen, omdat de ene juridische uitspraak de andere tegensprak.

Tegelijkertijd wil koerierbedrijf DHL zijn activiteiten op Zaventem uitbreiden. Dat kan enkel als het plafond op de nachtvluchten - door de Vlaamse regering vastgelegd op 25.000 per jaar - sneuvelt. Na lange onderhandelingen met de verschillende regeringen beslist DHL toch zijn Europese hub naar het Duitse Leipzig te verhuizen.

Stille weekendnachten

Het vertrek van DHL brengt tijdelijk wat rust in het luchthavendossier. De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant verlaagt in 2008 het maximale aantal nachtvluchten tot 16.000 (met maximum 5.000 vertrekkende vluchten), weliswaar dik tegen de zin van de luchthavenuitbater in. CD&V-staatssecretaris Etienne Schouppe stapt eind 2008 af van het spreidingsplan. Vliegroutes worden ingericht volgens de windrichting en er worden "stille weekendnachten" ingevoerd en het gebruik van de meest lawaaierige toestellen 's nachts is uitgesloten. Ook het plan-Schouppe krijgt kritiek van actiegroepen. Tot overmaat van ramp valt de regering-Leterme voor Schouppe zijn plan in wetteksten heeft kunnen gieten en door het parlement loodsen.

Het dossier krijgt een nieuwe opstoot toen staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) een aantal routes naar het noorden liet verschuiven. Gemeenten uit de noordrand en de Vlaamse regering zijn daar niet over te spreken. Net voor de verkiezingen van 2015 voert Wathelet nog wijzigingen door aan de routes boven Brussel. Bij de Franstalige partijen - inclusief het cdH - is hij kop van jut. Wathelet zal kort na de verkiezingen de politiek verlaten.

Provocatie

De huidige regering-Michel zou eindelijk werk maken van de vliegwet die de procedures voor het aanpassen van vliegtuigroutes zou vastleggen. Maar het dossier blijft in een impasse zitten, ondanks aandringen van de luchthavenuitbater en -bedrijven. De toekomstplannen van de luchthaven drijven de druk op, net als dreigende boetes voor inbreuken tegen de Brusselse geluidsnormen.

Een nieuwe koortsstoot kwam er eind vorig jaar toen Brussels Milieuminister Céline Fremault (cdH) liet verstaan dat de tolerantie die voor de geluidsnormen golden, vanaf 1 januari 2017 opgeheven zouden worden en dat het Brussels gewest vanaf dan boetes zou innen. De luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven stonden op hun achterste poten, maar vingen bot bij de rechtbank en de Raad van State.

Een aantal maatschappijen dreigden om uit Zaventem te vertrekken, investeringen werden geannuleerd, maar de Vlaamse regering zorgde voor uitstel door een belangenconflict in te roepen. Dat loopt woensdag af. Intussen lanceerde Fremault een 'constructief' voorstel: geen boetes als de Kanaalroute en de bocht naar links niet gebruikt worden en de windnormen strikt nageleefd worden. Het Brusselse voorstel wordt aan Vlaamse kant meteen afgeschoten en bestempeld als een "provocatie".

Maandag buigt het Overlegcomité van de verschillende regeringen zich alvast opnieuw over het dossier. Indien daar geen oplossing uit de bus komt, dient Vlaanderen een tweede belangenconflict in. Daardoor zou het dossier in principe opnieuw voor 60 dagen in de koelkast verdwijnen. Opmerkelijk is dat Vlaanderen dit keer de oorspronkelijke geluidsnormen van 1999 in het vizier neemt.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

4
BELGA

21 reacties

  • LYDIA WILLEKENS HUYGENS

    Geluidslast, belachelijk! Ga dan op een onbewoond eiland wonen en bid dat er niet teveel vogels overvliegen! Mensen waar een trein door de achtertuin rijdt, waar straaljagers overvliegen, honden die dag in dag uit je wakker blaffen, Mensen naast een cafe, bar, discotheek.overal heb je geluid. Een politieke pesterij, meer is dat niet!

  • Anonymous

    Heel simpel stop direct met Vlaamse geld aan Brussel te geven voor wat hoort wat niet dreigen doen

  • brigitte van de velde

    Hvg, heel kort door de bocht. De omwonenden waaronder ik, klagen niet. Maar alles eerlijk verdelen lijkt mij ook de enige redelijke redenering. En daar vallen onze heren politiekers over. Je moet je eerst informeren voor je zo een uitspraak doet.

  • brigitte van de velde

    Hoe komt het toch dat het altijd een franstalige politieker is die over een op vlaamse bodem gevestigd bedrijf kan beslissen? De logica ontsnapt mij

  • brigitte van de velde

    Hoe komt het dat het altijd een franstalige politieker is die kan beslissen over een bedrijf op vlaamse bodem.

  • Yorick Dauwe

    Goedkoop een woning kopen en erna klagen? Toch een bende simpelaars die omwonenden. Of denken ze dat de waarde van hun huis plots gaat verdubbelen misschien? En nemen die klagers eigenlijk ook het vliegtuig of wijken die uit naar Oostende of Charleroi?

  • Anonymous

    Ofwel een nieuwe luchthaven waar er geen geluidsoverlast is ..... luchthaven is fundamenteel voor een economie

  • Anonymous

    Stel u voor dat België splitst,dan moeten ALLE vluchten over Vlaanderen.

  • Anonymous

    De woningen rondom de luchthaven zijn goedkoop wegens luchthaven. Mensen weten op voorhand waar ze gaan wonen. Waarom er ineens zo moeilijk over doen? Vluchten afschaffen = huur en belasting verdubbelen.

  • Anonymous

    Hvg. Het zijn niet de omwonenden van de luchthaven die moeilijk doen maar de Brusselaars, Vlaams en Waals Brabant.

  • Marina Baert

    Ze zouden moeten fier eijn over onze luchthaven , nee ze gaan nog zorgen dat er binnenkort geen werk meer is, ik hoor dat zelf niet meer , ze moesten alle mensen die er tegen zijn laten tekenen , en nooit meer laten opstappen in een vlieger

  • walter vermeulen

    echt belgie op zen best beter sluiten dan kunnen de brussellaarkes goed slapen 30 procent leeft van vervangingsinkomen dus die zijn moe en moeten slapen wij kunnen wel naar schiphol of frankfurt gaan wij kunnen walonie toch ook nie overbelasten daar is.40 procent aan den dop

  • Anonymous

    40 jaar geleden was er discussie om volledig Zaventem airport te verplaatsen, had men dat toen maar besloten had men geen problemen, dit toont aan hoe "goed" onze bestuurders vooruit kunnen (willen) zien

  • Ariane Denis

    Als je daar gaat wonen en meer van die onzin : ik woon al 47 jaar in Brussel en stel vast dat de laatste 2 jaar meer en meer vluchten onze dag- en nachtrust verpesten omdat invloedrijke mensen uit Vl en Waals Brabant ze niet boven hun dure villas willen hebben. Zo zit het in elkaar!

  • Gerard Roest

    Waarin een klein land zich als een kleutertje gedraagt. En straks geschokt reageren als bedrijven België de rug toekeren en het banen verlies niet meer te overzien is.

  • Isabelle Duchene

    Hoe is het godsnaam mogelijk dat de stad brussel een eigen regering moet hebben stop daarmee 5 regeringen is dat niet compleet overbodig? 1 regering in belgie en schaf die federale regering af en er is geld genoeg

  • victor troje

    Om miljoenen te kunnen ontvangen van Vlaanderen is het wel nodig dat de economie in Vlaanderen goed blijft draaien. Als Brussel de economie doet kelderen moeten die transfers herbekeken worden.

  • Geert Heylen

    Heb wel al gemerkt dat er weer meer vliegtuigen de aanvliegroutes boven de vlaamse rand nemen de laatste maanden...

  • Anonymous

    Eigen schuld dikke bult, maak nog een Zaventemse regering bij misschien, bende sukkelaars van de regeringen samen. Tot er een Belgische Trump komt en dan.....juist ja bleiten zoals de schapen

  • Anonymous

    De grootste roepers zijn zij die 5x per jaar op verlofgaan vanop vliegveld (Zaventem) dicht bij hun woonplaats... Alle Brusselaars langs Charleroi of Luik... is dat wat ze nu willen??? Goed hoor - dan graag luchthaven Deurne enkel voor de Antwerpenaars : Tui vliegt te veel naar Spanje (ook een punt om te bespreken...) waarom niet naar Italie of Frankrijk ??? En we zagen voort!!! Ik heb de milieu-roepers nog niet gehoord... Kom op mannen 't is de moment om Zaventem opnieuw plat te leggen...!

  • hvg .

    Als je daar gaat wonen weet je dat er luchthaven is.....einde debat!