AFP

Gesjoemel bij Volkswagen kost 1.200 Europeanen voortijdig het leven, ook in België

De overmatige emissies van de tussen 2008 en 2015 in Duitsland verkochte VW's kunnen 1.200 vroegtijdige overlijdens veroorzaken in Europa. De slachtoffers sterven tien jaar te vroeg. In ons land gaat het om 23 mensen. Dat berekenden onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de universiteit van Harvard en Hasselt.

In september 2015 barstte "dieselgate" los. De VW-groep gaf toe dat ze bij tests in de VS de emissiemetingen van haar diesels gemanipuleerd had. Uit wegtests van die wagens bleek achteraf dat hun emissiewaarden van stikstofoxiden (NOx) op 0,85 gram per kilometer lagen, meer dan vier keer de Europese limiet (0,18g/km). NOx verlaat de motor als gas en kan door de wind over grote afstand soms 100 tot 200 kilometer getransporteerd worden, vooraleer het met de ammoniak in de lucht fijn stof vormt. Dat stof is slecht voor hart, bloedvaten en ademhaling. Nox verhoogt ook de aanwezigheid van ozon. Wereldwijd waren 11 miljoen VW's betrokken, allemaal verkocht tussen 2008 en 2015. Daarvan 482.000 in de VS. MIT en Harvard berekenden toen al heel snel dat dit in Amerika voor 60 vroegtijdige overlijdens zou zorgen.

23 Belgen

Nu hebben ze een gelijkaardige berekening toegepast op de 2,6 miljoen in Duitsland verkochte "sjoemel-VW's". Robert Malina, professor Milieueconomie aan de Uhasselt werkte mee. "Volgens onze berekeningen veroorzaken de overmatige emissies van VW in Duitsland 1.200 vroegtijdige doden in Europa. 500 daarvan in Duitsland zelf, de rest in de buurlanden: 160 in Polen, 84 in Frankrijk, 72 in Tsjechië. In ons land gaat het om 23 vroegtijdige overlijdens. De slachtoffers zullen gemiddeld tien jaar van hun leven verliezen."

Vanzelfsprekend is de échte impact moeilijk te berekenen tot na de komma. Het gaat om medianen. De onderzoekers komen tot die resultaten op basis van redelijk ingewikkelde berekeningen. Ze zochten uit hoeveel kilometers een VW in Duitsland jaarlijks rijdt en ook waar vooral. Op die basis tekenden ze een emissiekaart. Daar pasten ze een atmosfeermodel op toe, om te zien waar er meer fijn stof en ozon in de lucht komt door de sjoemelauto's. Die kaart legden ze op een kaart met de bevolkingsdichtheid. Zo berekenden ze de blootstelling van de hele Europese bevolking aan de extra uitstoot en vervolgens het extra risico op vroegtijdig overlijden op basis van verhoudingen "blootstellingkans op gezondheidsproblemen".

Bevolkingsdichtheid

Dat de resultaten in Duitsland en de omringende landen veel hoger liggen, verbaast niet, zegt Robert Malina. "Er zijn veel meer van die auto's verkocht dan in de VS, de bevolkingsdichtheid in Europa ligt drie keer hoger dan in Amerika, een Duitse dieselwagen legt 20% meer kilometer af per jaar. Ook de samenstelling van de atmosfeer speelt een rol. In Europa zit er meer ammoniak in de lucht, waardoor eenzelfde hoeveelheid Nox meer fijn stof genereert."

De onderzoekers deden ook nog een tweede oefening op basis van dezelfde gegevens: mocht VW er in slagen om tegen eind dit jaar al die verkochte sjoemeldiesels op de Europese norm te krijgen, dan zouden 2.600 bijkomende vroegtijdige overlijdens en 29.000 verloren levensjaren vermeden worden. Voor alle duidelijkheid. Het gaat in deze studie énkel om de gevolgen van de VW's verkocht in Duitsland. Dezelfde sjoemelwagens werden in diezelfde periode ook in alle andere Europese landen verkocht. De impact daarvan is niét berekend. Evenmin als de impact van eventuele overschrijdingen van de normen door andere merken.

Robert Malina: "Het lijkt onwaarschijnlijk dat alleen VW problemen had met die normen. We weten niet of andere constructeurs sjoemelsoftware gebruikt hebben, maar er is al wel bewezen dat hun auto's in werkelijkheid meer uitstoten dan dat ze deden in het testlab. We gaan onze berekeningen dus proberen uit te voeren voor alles dieselvoertuigen. En we gaan ook berekeningen maken voor andere landen dan Duitsland." Resultaten in de loop van 2017.

9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
  • Oz Selvet

    İs nu alleen VW schuldig? Pure propaganda...

  • Anonymous

    Universitair onderzoek ??? Pure speculatie , hoe kunt ge zoiets gaan berekenen ?? Unibet kent er meer van dan dergelijke omhooggevallen profs die op zoek zijn naar sensatie.

  • M Haaren

    En dat noemen ze dan ook weer wetenschap zeker, als ne curryworst gewoon ne servela was, dan werden er geen curryworsten verkocht, voila, das pas wetenschap, maar dees kost nikske

  • Anonymous

    Hoe zouden ze dat berekend hebben? Pure speculatie noem ik dat. Zoiets valt nooit te bewijzen. Koning auto is altijd de grote boosdoeners. Maar tegelijk wordt de auto keihard gepromoot en heeft de overheid er alle baat bij dat we met zen allen zoveel mogelijk stilstaan in de file om de staatskas te spekken.

  • Jordy Vansteenkiste

    Ik zal een keer iets zegen hé. het is een Amerikaan die dit aan het licht heeft gebracht en heeft gezecht tegen een European dat hij klacht moest indienen. Dom dom dom. General Motors en Fort willen niet liever dat ze onder gaan. En wij zijn nog zo dom om hun te helpen en er allemaal tegen te zijn. We zouden als tegen reactie moeten Americanse auto's niet meer kopen. En dat ze hun brol !! In America houden.

  • Walter De Weirdt

    Allee,ofwel zijn er in België het minst aantal Volkswagens verkocht of wij Belgen zijn het sterkste Europees ras.... Toevallig he!

  • jan verbrugge

    Wa ne zever

  • Whatever Pleasure

    Stop die debiele onderzoeken...

  • Anonymous

    En alle andere troep in onze drank en voedingsindustrie? Ja, Volkswagen wordt nu zo naar de media geduwd om de andere industrielen vrije loop te geven.