2
thinkstock

3 slechte eetgewoonten die kinderen van hun ouders kopiëren

Wie kinderen thuis heeft rondlopen, weet dat vooral de allerkleinsten jou voortdurend in de gaten hebben - jawel, soms zelfs tot op het toilet. Jammer genoeg hebben ze het dus ook gezien als jij tijdens het koken snel drie koeken in je mond propt wegens reuzehonger. Met deze drie ongezonde eetgewoonten let je beter op als je kinderen kijken, omdat de kans groot is dat zij ze gaan nabootsen.

1. Van het bord van je kind snoepen

"Eén van mijn patiënten vertelde dat ze zelf niet veel eet 's avonds omdat ze wil afvallen, maar gewoon wat mee snoept van het bord van haar kleintjes," vertelt voedingsdeskundige Bonnie Taub-Dix. "Een veelvoorkomende gewoonte, die ik "lucht-eten" noem. Mensen tellen de calorieën van dat eten niet mee, omdat ze nooit echt op een bord hebben gelegen." 

De oplossing
Dit soort gedrag is oké bij peuters, maar als je kinderen ouder worden, doe je het beter niet meer. Niet alleen zullen je kinderen commentaar hebben op het feit dat mama niet eet en zich daar vragen bij stellen, maar een puberzoon wil vooral ook alles zelf opeten wat op zijn bord ligt. Neem daarom toch je eigen portie, en schep dan bijvoorbeeld wat minder op. Maaltijden overslaan is overigens geen gezonde keuze, als je toch wat gewicht probeert te verliezen.

Een tienerzoon wil zijn bord vooral helemaal zelf leegeten

2. Rechtstaand voor de ijskast eten

Als ouder besef je niet altijd dat het belangrijk is om het goede voorbeeld te geven qua eetgewoonten, benadrukt Taub-Dix. Kinderen merken die slechte gewoonten op - zoals kleine dingen snacken uit de ijskast voor jullie echt aan tafel gaan. Zij nemen wat jij doet aan als de norm, en zullen dat gedrag kopiëren.

De oplossing
Toch al heel veel honger vlak voor het eten? Neem dan een bord uit de kast en neem even de tijd om een gezonde snack te eten, zoals wat rauwkost met hummus. Je kind kan daar zelfs mee van smullen, waarmee je ze meteen aanmoedigt om voor het eten geen calorierijke, ongezonde snacks te eten. Ook even gaan neerzitten om bewust te genieten van een tussendoortje is een goede gewoonte die je ook jouw kinderen wil aanleren, tipt Taub-Dix.

2 Kinderen bekijken jouw (eet)gedrag als norm, en zullen dat kopiëren
thinkstock Kinderen bekijken jouw (eet)gedrag als norm, en zullen dat kopiëren

3. Obsessie met gewicht of calorieën

Een andere patiënte van voedingsdeskundige Taub-Dix vroeg voortdurend de mening van haar tienerdochter of ze er dik uitzag in een bepaalde outfit. Voor tieners, en dan vooral meisjes, ligt uiterlijk en zelfbeeld erg gevoelig, ook als het op hun gewicht en figuur aankomt. Als ouder ondergraaf je tegenover je tienerdochter (of zoon) beter je eigen onzekerheden en negatief lichaamsbeeld. 

De oplossing
Mijd negatieve boodschappen ("choco maakt je dik!") en geef ze een positieve draai. Vertel je kinderen hoe gezonde voeding je meer energie geeft, goed is voor je huid en haar, los nog van hoe ze je figuur kunnen beïnvloeden of hoeveel calorieën ze bevatten. Wil je toch graag de mening van je tienerdochter over een outfit? Vraag dan algemener wat zij ervan vindt, zonder te polsen naar hoe je figuur er in uitkomt. 

Vraag niet aan je tienerdochter of je er dik uitziet in je outfit

Reacties