2
Fashion Revolution

Wat je zelf kunt doen om de wantoestanden in de mode-industrie tegen te gaan

Er is vooruitgang geboekt in de kledingindustrie sinds de ineenstorting van de Bengaalse Rana Plaza fabriek in 2013, maar de mensonterende omstandigheden waarin de fabriekarbeiders werken zijn nog (lang) niet verdwenen. Fashion Revolution wil mensen wereldwijd aanmoedigen om zich de vraag te stellen wie hun kleding gemaakt heeft. Zo draag ook jij je steentje bij.

"Heb je er ooit over nagedacht wie je kleding maakt? Hoeveel de textielarbeiders verdienen en hoe hun leven eruitziet? Onze kleding heeft een lange weg afgelegd vooraleer het in de winkel belandt. De kleding gaat door de handen van katoenboeren, spinners, wevers, ververs en naaisters. 80% van hen zijn vrouwen tussen de 18 en 24 jaar. Een groot deel van de mensen die onze kleding maakt, leeft in armoede. Dit moet veranderen,' legt Fashion Revolution's medeoprichtster Orsola de Castro uit.

Ongeveer 75 miljoen mensen werken wereldwijd in de mode- en textielindustrie. Veel van hen zijn slachtoffer van uitbuiting, verbale of fysieke mishandeling. Ze werken vaak in onveilige omstandigheden en krijgen een heel laag loon. Sinds de ineenstorting van de Rana Plaza fabriek in 2013, waar 1138 mensen om het leven kwamen, is er wel al wat veranderd. Zo sloten merken als H&M, Adidas, JBC en C&A het Bangladesh Akkoord om de veiligheidsomstandigheden in de Bengaalse fabrieken te verbeteren. Een gevolg van dit akkoord is dat het minimumloon van de arbeiders werd opgetrokken. Toch is er nog lang niet genoeg veranderd.

Daarom organiseert Fashion Revolution een bewustwordingsweek tussen 24 en 30 april waarbij vooral wordt gefocust op de geldstromen en machtstructuren van de bevoorradingsketen in de mode-industrie. Want dat op de lijst met de twintig rijkste mensen ter wereld zes mensen staan die een kledingbedrijf runnen, terwijl de miljoenen mensen die onze kleding maken amper genoeg verdienen om in hun basisbehoeften te voeldoen, doet vragen rijzen.

Wat je zelf kan doen om een verschil te maken?
Een selfie nemen waarin je je kledinglabel laat zien, het merk op social media taggen en hen te vragen #whomademycothes.
- Naar een kledingmerk te schrijven en hen te vragen om meer transparantie en zich toe te leggen om een leefbaar loon te betalen.
- Duurzaam te kopen: kies een kledingstuk van een duurzaam kledingmerk, of koop bij een tweedehands of vintage shop.
- De Fashion Transparency Index te bekijken, deze index beoordeelt zo'n 100 kledingmerken en retailers met een omzet van meer dan 1,2 biljoen dollar en rangschikt hen op vlak van transparantie. 

Meer info over de evenementen, screenings en conferenties tijdens Fashion Revolution Week 2017 vind je hier.

2 Ontwerpster Stella McCartney laat het kledinglabel van haar jas zien.
Fashion Revolution Ontwerpster Stella McCartney laat het kledinglabel van haar jas zien.

Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie