2
rv

Is ronde landingsbaan dé troef van het vliegveld van de toekomst?

Als het van de Nederlandse wetenschapper Henk Hesselink afhangt, zullen vliegtuigen in de toekomst opstijgen en landen vanop een cirkelvormige baan. Eén van de voordelen daarvan is het inperken van de geluidshinder. Het zou dus ook interessant kunnen zijn voor Zaventem.

De BBC heeft in haar reeks Worldhacks een filmpje gemaakt over het project van Henk Hesselink dat de naam Endless Runway meekreeg. Met de financiële steun van de Europese Unie is Endless Runway in 2014 al afgerond, maar het verdient volgens het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), waar Hesselink werkt, veel meer aandacht.

Hesselink kwam op het idee toen hij vliegtuigen bij het landen angstaanjagend zag zwalpen door de sterke zijwinden. Zijn ambitieuze plan gaat dan ook uit van een ronde start- en landingsbaan, waarvan de voordelen legio zouden zijn. Er kan vanuit alle hoeken en richtingen op aangevlogen worden, wat het landen veiliger zou maken. Er kan bij het landen en opstijgen optimaal gebruik gemaakt worden van tegenwind, terwijl zijwind vermeden wordt. Het zou het landen ook milieuvriendelijker maken omdat er minder rondgecirkeld wordt en minder brandstof verbruikt wordt. Bovendien wordt de 'taxiweg' naar de gate eveneens ingekort.

Op de cirkelvormige baan met een diameter van 3,5 km en met hellende zijkanten kunnen drie vliegtuigen tegelijkertijd landen of opstijgen. In afstand is de ronde start- en landingsbaan het equivalent van drie rechte banen, maar qua capaciteit komt het volgens Hesselinks team overeen met vier banen.

Geluidshinder

Verder zullen betere afspraken over de verschillende vluchtroutes bijdragen tot een inperking van de geluidshinder, die op die manier gelijkmatig verdeeld kan worden. Dat zou een mogelijke oplossing zijn voor de politieke soep die er rond de luchthaven van Zaventem vandaag heerst. "In de studie werd het concept theoretisch getest op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. En daar leek het een realistische mogelijkheid", zegt Hesselink op DeMorgen.be.

Maar op diezelfde site is luchtvaartspecialist Luk De Wilde het daar helemaal niet mee eens. Hij vindt het hele idee te futuristisch: "Dit zou een zeer dure operatie zijn, de landingsbanen zouden gereorganiseerd moeten worden. Kortom: dit is onrealistisch." Volgens De Wilde is het geen toeval dat de Europese Unie het project inmiddels "een beetje losgelaten" heeft: "Ze vinden het blijkbaar niet meer zo belangrijk".

In de jaren zestig van vorige eeuw werd er wel geëxperimenteerd met ronde landingsbanen op militaire vliegvelden, maar dit project werd nooit een commerciële realiteit. Het is maar zeer de vraag of dat het ooit wordt.

2 Luchtvaartspecialist Luk De Wilde.
rv Luchtvaartspecialist Luk De Wilde.

18 reacties

  • Bert Sterk

    En wat met de middelpuntsvliedende kracht die inwerkt op een vliegtuig dat aan 280km/u aankomt of vertrekt...?

  • . ..

    Onmogelijk landingsrisico te groot

  • stijn mertens

    En als er onderhoudswerken zijn, dan moet je de hele luchthaven een tijd sluiten aangezien het "slechts" 1 landingsbaan is.

  • ikben Rechts

    En wat als er een herstelling moet gebeuren aan het wegdek??

  • Gregory Maurisse

    Zeker het proberen waard. Al betwijfel ik of belgie de eerste wordt die dat klaarspeelt, gezien de tijd dat we nodig hebben om o.t.k. voor het oosterweel;)

  • Daniel Corstjens

    En wat met de veiligheid van de omwonenden? Het landen en het opstijgen zijn de gevaarlijkste momenten van het vliegen! Zouden ze niet beter een landingsbaan maken die ze in de windrichting kunnen draaien? Moet toch lukken als ze een drijvende landingsbaan bouwen op een meer!

  • Kamal Kamal

    In een cirkel zou u startbaan nooit te kort kunnen zijn....heel simpel klein verandering kom er toch maar op. Super idee direct invoeren vind ik.

  • Hey HALLO

    Een vierkant als landingsbaan is riskant omdat de hoeken van een vierkant conflicten geeft en daardoor effectief maar 2 kanten tegelijk gebruikt kunnen worden. Bij een ronde baan kunnen zonder conflict tegelijk 3 bewegingen plaatsvinden. Daarom is de ronde baan beter en neemt ook minder ruimte in

  • Hey HALLO

    Het is idd ideaal als dit gerealiseerd wordt daar het zo is dat er altijd een punt is dat je recht tegen de wind kan opstijgen of landen. Het enige probleem is opleiding. Piloten moeten aan deze nieuwe landingsbaan gaan wennen en dat zal het grootste probleem zijn.

  • Koen Coolsaet

    Physics mannekes... Physics..... Niet elk vliegtuig kun je "op de baan houden" door ze te laten hellen, het ene weegt nogal wat meer dan het andere.... Je weet wel... Middelpuntvliedende kracht enzo...

  • Nico Verburgh

    @Renzo De Hond. Volgens mij was de luchthaven er nu ook eerst en zijn de mensen er rond gaan wonen door goedkope grond te kopen. Als de luchthaven nu moet verplaatsen kunnen ze daar weer grond kopen zeker.

  • peter hillaert

    Waarom niet verticaal, om het nog zotter te maken

  • Geert Dendoncker

    @Joris, het is juist de bedoeling dat landing op elk punt van de baan kan, met vierkant kan het maar uit 4 richtingen.

  • Wim Stevaert

    Echt ideaal. is wel futuristisch, maar wel evident. Het woord future betekent toch, toekomst. Nou dan, dit is de toekomst. ik vind het geniaal. Denk aan al die voordelen die eraan gekoppeld zijn. Vooral heel goed voor de milieu, want vliegtuigen hoeven dan niet rondjes te maken om een vrije plek te verkrijgen. Ze kunnen bijna elk moment landen.

  • Tzand Manneke

    @Joris omdat dit plaatsbesparend is

  • Renzo De Hond

    Ik zie niet in hoe dat kan werken. Een vliegtuig landen op een vlakke ondergrond is al riskant en moeilijk genoeg voor de piloot, laat staan dat ze het moeten doen op een schuine ondergrond. De oplossing voor de geluidshinder is een uitdovingsplan in combinatie met toekomstgericht denken. Nieuwe luchthavens moeten ver buiten woonzones worden gebouwd. De oude luchthavens worden dan overgeheveld en uit het centrum van de steden gehaald.

  • ik ikke

    Awel mensen aan de snelheid vliegtuigen aankomen zal er meer of een van de landingsbaan vliegen.

  • Joris Drakenman

    Kan mij iemand uitleggen waarom het een cirkel moet zijn en geen vierkant vlak met rechte landingsbanen in alle richtingen?