3 De Ford Transit Smart Energy Concept met rode verlichting.
Ford De Ford Transit Smart Energy Concept met rode verlichting.

“Elektrische auto’s komen verder dankzij rode lichtjes in interieur”

Het gebruik van gekleurde interieurverlichting kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s meer kilometers afleggen op één acculading. Dat blijkt althans uit een testprogramma van autofabrikant Ford.

Voor de experimenten heeft de Amerikaanse automaker een elektrische versie van de bestelwagen Transit voorzien van led-verlichting in het interieur. Daarmee voert Ford een psychologisch experiment uit: volgens technici van het merk kan de kleur van de verlichting in een auto de stemming van de inzittenden sterk beïnvloeden. In een auto met rode verlichting blijken testpersonen het over het algemeen warmer te hebben dan in dezelfde auto voorzien van blauwkleurig licht. Zodra de rode lampen branden, zetten de deelnemers de verwarming doorgaans minder hoog dan wanneer de verlichting niet brandt.

Gehalveerd

Juist daar zit een groot voordeel voor elektrische auto’s. Volgens het onderzoek van Ford heeft het gebruik van de klimaatcontrole in een elektrische wagen een enorme impact op de actieradius, ofwel het aantal kilometer dat je kunt rijden op één volgeladen accupakket. Zodra je de verwarming bijvoorbeeld lang aan houdt bij vrieskou (of juist de airconditioning voluit zet om het interieur te koelen in de zomer) kan dat de reikwijdte zelfs halveren, zo claimt het merk.

3 Rood en blauw geven twee verschillende ervaringen, claimt Ford.
Ford Rood en blauw geven twee verschillende ervaringen, claimt Ford.

Door de inzittenden op een subtiele manier te beïnvloeden met de juiste interieurkleuren, moet dat effect dus drastisch worden teruggedrongen. Volgens Ford verbruikt de Transit door dit systeem 3,3 procent minder energie door slimmere koeling op hete dagen, terwijl hij met de verwarming op koude dagen 2,5 procent zuiniger is.

Smart Energy Concept

Ford test het effect van de verlichting met de speciale ‘Transit Smart Energy Concept’. Naast de rode (of blauwe) verlichting is de personenbus voorzien van enkele andere snufjes die energie moeten besparen: zo heeft de auto een warmtepomp die efficiënt met de beschikbare warmte omgaat, zijn alle tien de zitplaatsen uitgerust met stoelverwarming (dat bespaart veel warme lucht die moet worden rondgeblazen) en gaat de schuifdeur slechts voor de helft open zodat er minder warme of koude lucht ontsnapt. Dat laatste is vooral handig wanneer dit soort auto’s wordt ingezet als stadsbus.

3 Stoelverwarming en plexiglas moeten de warmte binnen houden
Ford Stoelverwarming en plexiglas moeten de warmte binnen houden

Productieversie in 2021

Rondom de Duitse stad Keulen is Ford inmiddels bezig met de eerste winterse testritten. Welke systemen uiteindelijk op de productieversie van de volledig elektrische Transit (die naar verwachting in 2021 op de weg verschijnt) leverbaar worden, is nog even afwachten. Vooralsnog heeft de onlangs onthulde, eveneens elektrische Ford Mustang Mach E, nog ‘gewone’ interieurverlichting.

9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Bj?rn Vermeire

    Gewoon warm wit of koud wit licht geeft dezelfde effecten. Al zo oud als de straat. Licht beïnvloed uiteraard de hormonen: melatonine en serotonine...

  • Gino Denil

    Als je hem zelf duwt vergroot de actieradius ook. Bovendien krijg je er warm van. Ze zouden ook trappers kunnen inbouwen om mee te trappen. Krijg je ook nog eens een betere conditie van.

Lees meer