thinkstock

“Kans op dodelijk ongeluk e-bike driemaal hoger”

De kans op een dodelijk verkeersongeluk is in Duitsland op een elektrische fiets driemaal zo groot als tijdens een tocht op een gewone fiets. Die risicoinschatting hebben deskundigen van de verzekeraar Allianz becijferd, op basis van ongevalsstatistieken en de mobiliteitscijfers van het Duitse ministerie van Verkeer.

Het grotere overlijdensrisico blijft niet alleen beperkt tot oudere gebruikers van e-bikes. "In alle leeftijdscategoriën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets de afgelopen vijf jaar driemaal zo groot geweest als op een gewone fiets", zegt Jörg Kubitzki, ongevalsonderzoeker bij de grootste Europese verzekeraar.

Van de 77 miljoen fietsen in de Bondsrepubliek worden er slechts vier miljoen deels elektrisch aangedreven, iets meer dan 5 procent. Bij dodelijke verkeersongelukken op de fiets is in bijna 18 procent van de incidenten een elektrische fiets betrokken.

49 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Marc Van den Daele

    Gezien de snelheid hetzelfde is als die an een bromfiets klasse B, zou men deze groep ook dezelfde verplichtingen moeten opleggen. Rijschool, theoretisch en praktisch examen, steeds lange broek, handschoenen en motorhelm zodat ze duidelijk herkenbaar zijn voor automobilist, busreiziger die afstapt op het fietspad enz. Op die manier ga je ook de recreanten met de spedelec uit het verkeer halen en dit voertuig enkel nog gebruiken waarvoor het gemaakt is. Namelijk woon werk /school verkeer vanaf 16

  • Freddy De Vos

    Men zou de mensen moeten verplichten tot rijlessen en het dragen van een helm en fluovest. Een E-bike is gewoon een brommer met pedalen!

Lees meer