AFP

“Moderne dieselwagens zijn even milieuvriendelijk als elektrische auto’s”

Tot deze opvallende conclusie kwam Test Aankoop, dat zeventien moderne diesels naar de testbanken van Green NCAP trok, een onafhankelijk Europees consortium dat de milieu-impact van auto’s meet.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Sinds het dieselgateschandaal moeten de dieselwagens aan strengere eisen voldoen. De nieuwe Euro 6d-temp mogen immers een uitstoot van 168 mg NOx per kilometer hebben, de daaropvolgende Euro 6d-norm is zelfs nog wat strenger. Maar voldoen de nieuwe dieselwagens ook echt aan die normen? Test Aankoop zocht het uit bij Green NCAP.

Best wel, zo blijkt. Zo scoorden de Mercedes-Benz C-Klasse 10 op 10 in de categorie ‘vervuilende uitstoot’. De BMW X1 doet met 9,4 niet veel slechter en ook de Renault Scénic scoort een meer dan degelijke 8,6 op 10. “Mercedes toont hier voor het eerst aan dat een wagen die wordt aangedreven door een fossiele brandstof even goed kan presteren als een elektrische auto”, klinkt het zelfs.

Test in perspectief bekijken

Maar is dat eigenlijk zo? Natuurlijk moet je de cijfers in perspectief zien. Een elektrische wagen stoot tijdens het rijden immers te allen tijde 0 gram CO2-uit (die voor het opwekken van de elektriciteit uitgezonderd en van het remmen uitgezonderd), terwijl een dieselwagen altijd onder meer stikstof en CO2 de lucht injaagt. 

“De huidige werkwijze heeft inderdaad zijn limieten. Volgens deze meting krijgt diesel de volle score voor de uitstootcomponent, als het onder de limieten van de Green NCAP-tests blijft. Uiteraard blijven elektrische wagens ook onder die limieten”, legt Steve Mestdagh van Test Aankoop uit. “Zo is een dieselwagen op papier dus even ecologisch als een elektrische auto.”

126 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Pascal Huyghe

    De elektrische wagen en de batterij produceren kost uiteraard geen co2 of andere milieuvervuiling.

  • Henk Depreyter

    Dat de mensen een stoppen met auto de schuld te geven. Koop wat je nodig hebt volgens gebruik. Een diesel is voor veel lange afstanden en zware lasten. Benzine voor korte afstanden en weinig km. Hybride is voor tussen diesel en benzine en elektrisch is voor op de kermis. Zal nooit een oplossing zijn want die range is de zuiverste BS die er bestaat zoals het opgegeven verbruik van een auto haal je dat NOOIT!

Lees meer