2 SEAT Mii Electric
SEAT SEAT Mii Electric

“Rekenfoutje” van overheid kost elektrische leasewagens duizenden euro’s

Als het aan de politiek ligt, komt er een versnelde elektrificatie van alle bedrijfswagens in ons land. Een eenvoudige fiscaliteit zou dat parcours allicht een zetje kunnen geven. Maar wat blijkt na een onderzoek van onze collega’s van FLEET.be? Zowel voor de Verkeersbelasting (VB) als de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) worden voor elektrische leasewagens systematisch fouten gemaakt door de fiscus. En het gaat niet om details …

“Het is inderdaad verwarrend”, zegt Bart Massin van Stroohm op FLEET.be. “Sinds de Vijfde Staatshervorming (2001) zijn de gewesten verantwoordelijk voor de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Er is een kluwen van intergewestelijke akkoorden die uiteindelijk niet tot stand gekomen zijn, waardoor in de praktijk de oude federale regels van toepassing blijven. Dit kan pas nu hervormd worden, omdat het Brussels Gewest pas recent de bevoegdheid heeft overgenomen. Als je denkt deze wetgeving ergens vlot terug te vinden op een transparante website van de overheid, ben je er aan voor de moeite. Ook Federaal verwijzen ze exclusief naar de regio’s.”

Als jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische auto’s hanteren verschillende leasingsbedrijven 74,52 euro. Als je echter de simulator gebruikt van bijvoorbeeld de Vlaamse Belastingsdienst, dan prijkt daar het getal van 83,56 euro. Niet echt logisch en een gevolg van de onduidelijke wetgeving.

Opslagcapaciteit batterij vs motorvermogen

Een systematische rekenfout van nog geen 10 euro, het is niet correct maar minder erg dan de fouten die bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen) gemaakt worden. Want dan wordt het pas echt kafka. Ga je naar dezelfde calculator op de website van de Vlaamse Belastingsdienst, dan zie je daar voor een geleasede elektrische wagen met een motorvermogen van 200 kW, het astronomische bedrag staan van 4.957 euro BIV. Aangezien er een uitzondering is voor elektrische wagens, moet dat normaal 61,5 euro zijn.

2 BMW i3
RV BMW i3

Bart Massin: “De DIV heeft één veldje in zijn IT-systeem om de kW van de motor in te geven. Elektrische wagens hebben dikwijls veel vermogen, 200 à 300 kW is geen uitzondering. Men focuste in het verleden altijd op de kW omdat meer vermogen ook synoniem was voor een grotere motor en meer uitstoot, zonder rekening te houden met de komst van elektrische auto’s. Zo komt men gemakkelijk aan bedragen tot 5.000 euro … terwijl er politiek is beslist dat elektrische leasewagens in de laagste schaal dienen te vallen, namelijk 61,50€.”

“Dat probleem bestaat eigenlijk al jaren en werd opgelost met een omweggetje: de kWh van de batterij (nvdr: de opslagcapaciteit) vullen ze vandaag in als kW van het vermogen van de motor. Zolang je niet boven de 100 kWh van de batterij gaat, val je dus sowieso binnen de marge voor de minimale Verkeersbelasting van 61,5 euro (>100kw of 136pk). Een ambtenaar kijkt wat er op uw gelijkvormigheidsattest staat en dan kopieert hij de kWh (opslagcapaciteit batterij) in het veld van het motorvermogen (kW). Men doet dus bewust een foute manipulatie om een onvolkomenheid in het IT-systeem te omzeilen. De logica zegt dat je je IT-systeem aanpast in plaats van deze kunstgrepen met foute cijfers”, klinkt het op FLEET.be.

Nu hoor ik van leasingmaatschappijen dat ze alsnog de foute BIV moeten betalen en dat ze het niet meer teruggevorderd krijgen van de DIV

Bart Massin op FLEET.be

Al tienduizenden euro’s gerecupereerd

Stroohm heeft voor leasing bedrijven al voor tienduizenden euro’s gerecupereerd bij de DIV.

“Het is een administratief uitvoerend probleem, geen wetgevend. Want de uitzondering voor elektrische wagens bestaat. Als leasingmaatschappijen die elektrische wagens vroeger inschreven, konden ze die verkeerde BIV altijd terugvorderen. Nu hoor ik van leasingmaatschappijen dat ze alsnog de foute BIV moeten betalen en dat ze het niet meer teruggevorderd krijgen van de DIV. Als de politieke wereld elektrische bedrijfswagens wil aanmoedigen, moeten ze hier dringend iets aan doen. Want dit slaat echt alles. Alles wat men moet doen, is het IT-systeem van de DIV aanpassen”, besluit Massin.

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • heiko werner

    Duizenden ambtenaren, honderden Politikers, allemaal onbekwaam door de versnippering van het land. Millionen regels met even veel fouten maken dat degelijk bestuur onmogelijk is. Van Quikenborne ging de administratie vergemakkelijken en heeft een nog grotere puinhoop achter gelaten, gelijk elk politiek verantwoordelijke in België!

  • Hendrik Patyn

    Nu blijkt dat nieuwe diesel properder is dan elektrische wagens, zal der waarschijnlijk zo blijven, schaf die subsidies en voordelen voor elektrische wagens af, overal laadpalen zetten voor schijnmilieuvriendelijke wagens. Ecodocumentaire Planet of the Humans eens bekijken waarin de groenen moeten toegeven dat zonnepanelen, windmolens, Ew's allemaal schone schijn is. Ik rij oa op lpg, meer dan 3x goedkoper dan diesel, en bijna geen fijn stof. 50% wil geen EW meer na hun huidige.

Lees meer