3 De Komatsu E-dumper
Edumper De Komatsu E-dumper

‘s Werelds grootste elektrische voertuig “wekt meer energie op dan het verbruikt”

Zijn naam en uiterlijk doen wellicht anders vermoeden maar deze monstertruck van Zwitserse makelij, zou meer energie opwekken dan hij verbruikt. Bovendien is de Komatsu Elektro Dumper ‘s werelds grootste elektrische voertuig. 

De Komatsu Elektro Dumper van de Zwitserse bouwmachinefabrikant Kuhn Schweiz mag zichzelf het grootste elektrische voertuig ter wereld noemen. Het gevaarte is maar liefst 45 ton zwaar, 10 meter lang, en ruim 4 meter breed en hoog. De truck zou tot 65 ton steenpuin kunnen vervoeren.

Het indrukwekkende voertuig is specifiek ontworpen voor de mijnbouw en vormt een milieuvriendelijker alternatief voor de slokoppen die normaal worden ingezet om steenpuin te vervoeren. 

Overschot aan groene elektriciteit 

De groene truck wordt aangedreven door een lithium-ionbatterijpack met een gewicht van maar liefst 5 ton en een opslagcapaciteit van bijna 600 kWh: het equivalent van zeven (model S) Tesla’s.

De truck recupereert energie door te remmen: hoe meer hij vervoert, hoe meer remkracht, hoe beter. Omdat hij 65 ton kan vervoeren, zou de ‘groene monstertruck’ volgens de fabrikant op een jaar tijd 130 ton aan CO2-uitstoot en ruim 50.000 tot zelfs 100.000 liter aan diesel kunnen uitsparen.
 Meer zelfs, na een werkdag, zou de truck zo’n 100 tot zelfs 200 kWh groene elektriciteit kunnen leveren aan het net.

3
Edumper
3
Edumper

8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Alan Janssen

    Pas een artikel gelezen over die zelfde truck. Was idd de bedoeling, maar in praktijk moeten ze hem toch 2x per week bijladen....

  • Edgard Hermans

    Een paar weken geleden stond ongeveer hetzelfde artikel in HLN. Toen werd echter geschreven dat het soms toch nog aan de laadpaal moest omdat de geladen rit bergaf niet genoeg energie opwekte om leeg terug naar boven te rijden. Hoe zit het nu juist ?

Lees meer