2 De Tesla Model 3 tijdens de Amerikaanse botsproef.
Screenshot video NHTSA De Tesla Model 3 tijdens de Amerikaanse botsproef.

“Tesla misleidend over veiligheid Model 3"

Autofabrikant Tesla is op de vingers getikt door de Amerikaanse autoriteiten. Eind 2018 claimde het automerk trots dat inzittenden van een Model 3 veiliger zijn tijdens een crash dan in andere auto’s. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mag het merk dat niet zo stellen en gebruikt Tesla de cijfers op een misleidende manier.

In 2018 werd de Tesla Model 3 tot drie keer toe ingezet bij een botsproef van de NHTSA. Dat doet die instantie bij alle nieuwe auto’s. Na de crashes beweerden Tesla-baas Elon Musk en zijn team dat de Model 3 de hoogste score ooit had gehaald voor de veiligheid van inzittenden. Daarmee scoorde het merk goede publiciteit, maar nu blijkt dat de cijfers niet helemaal juist zijn gebruikt.

De NHTSA heeft Tesla daarop gevraagd de uitkomsten van dit soort onderzoeken niet langer te gebruiken in campagnes of andere uitingen op bijvoorbeeld social media. Online juridisch platform PlainSite wist dit nieuws te achterhalen door de brieven op te vragen.

2 De Tesla Model 3
Tesla De Tesla Model 3

Niet hard maken

Volgens de NHTSA kunnen de afzonderlijke scores van verschillende auto’s namelijk niet één op één met elkaar vergeleken worden. Wel geeft de Amerikaanse overheidsinstantie toe dat de kleinste Tesla bovengemiddeld goed scoorde tijdens de botsproeven, maar het is voor automerken niet toegestaan om die punten te gebruiken voor directe vergelijkingen met concurrenten. Volgens de NHTSA is de veiligheid van inzittenden ook van veel externe factoren afhankelijk, waardoor Tesla de claim nooit hard kan maken.

Tesla heeft gereageerd op de ‘corrigerende tik’ en is van mening dat er geen sprake is van misleiding of onwaarheden. Overigens is het niet de eerste keer dat Tesla in opspraak komt: eerder werd het bedrijf al beschuldigd van het creatief interpreteren van cijfers toen de Model S als ‘veiligste auto ooit’ werd omschreven.

Ook de term ‘Autopilot’, die Tesla gebruikte voor de systemen die helpen tijdens het rijden, werd als misleidend gezien. Autopilot suggereert immers dat de auto helemaal zelfstandig kan rijden, terwijl de bestuurder altijd nog zelf moet opletten en meehelpen.

23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Geert Tamsyn

    LPG is helemaal niet milieuvriendelijker, geeft zelfs 30% meer uitstoot van CO2 en methaan, de belangrijkste broeikasgassen. Ontginning, transport en raffinage van petroleum zijn zeer milieubelastend. In Afrika wordt nu het grootste natuurreservaat (45 miljoen km2, anderhalve keer België) bedreigd door petroleumontginning, ook voor LPG.

  • Geert Tamsyn

    Wie op fossiele brandstof, zoals lpg, rijdt, voelt het nu al: steeds meer beperkingen om nog ergens binnen te geraken.

Lees meer