Autosalon 2012.
PHOTO_NEWS Autosalon 2012.

Een derde van de Belgische autodealers met sluiting bedreigd

Vrijdag gaat naar goede gewoonte het praalrijke autosalon weer van start. Nochtans gaat het met de sector niet bepaald goed, zo blijkt. Maar liefst een derde van de autodealers wordt de komende jaren met sluiting bedreigd. Dat schrijft De Tijd.

De komende jaren zal ongeveer een derde van de Belgische autodealers verdwijnen. Dat zegt Guy Crab, de algemeen secretaris van de GDA, de overkoepelende organisatie boven Belgische autodealers aan De Tijd. Vooral kleine familiale dealers zullen het volgens hem erg moeilijk krijgen. De inkrimping van de markt zou te wijten zijn aan een structurele crisis waarop voorlopig niet volledig de vinger op kan worden gelegd. "Het is zeker zo dat mensen door de economische crisis van de voorbije jaren, de aankoop van een wagen wat langer uitstellen, maar een volledige verklaring voor de jammerlijke toestand van veel dealers is dat niet."

Minder kilometers, minder onderhoud

Een tweede reden voor de malaise zou zijn dat mensen met hun wagen steeds minder grote afstanden afleggen. Minder kilometers betekent ook minder onderhoud. Voorts zouden er ook steeds minder ongevallen zijn, waardoor autogarages steeds minder herstellingen binnenkrijgen. Daarbij komt nog dat wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, auto's veel sneller dan vroeger 'perte totale' verklaard worden. Op die manier hebben garages er al helemaal geen winst meer aan. Samen zetten de omstandigheden de toekomst van de Belgische autodealers zwaar onder druk.

Economische werkloosheid

In Nederland vond om dezelfde redenen de afgelopen jaren al een ware kaalslag plaats binnen de sector. In België kon een dergelijk scenario tot nog toe vermeden worden. Dit omdat Belgische autobedrijven konden terugvallen op het systeem van 'economische werkloosheid': wanneer er geen werk genoeg is, kan het teveel aan werkenemers onder de noemer van dat statuut tijdelijk naar huis gestuurd worden. Uit een onderzoek bij de leden van Federauto blijkt dat steeds meer dealers op dat statuut beroep moeten doen.

Lees meer