Autobanden zorgen voor meer fijnstof dan moderne benzine- en dieselmotoren, zo blijkt uit onderzoek
Shutterstock Autobanden zorgen voor meer fijnstof dan moderne benzine- en dieselmotoren, zo blijkt uit onderzoek

Brits onderzoek: “Autobanden produceren 1.000 keer meer fijnstof dan benzine- en dieselmotoren”

Banden en remmen vormen de belangrijkste bron van verkeersgerelateerde deeltjesemissies, zo blijkt uit Brits onderzoek. Die slijtage is veel groter dan gedacht - tot wel 1.000 keer meer dan het fijnstof dat wordt veroorzaakt door verbrandingsmotoren.

Moderne benzine- en dieselmotoren zijn schoner dan ooit tevoren, ook al omdat ze zijn voorzien van fijnstof-filters die de meeste deeltjes afvangen. Maar daarmee is het probleem van het wegverkeer niet verholpen. Sterker nog: een tot nu toe nauwelijks onderkend probleem blijkt vele malen groter dan voorzien, zo blijkt uit onderzoek van Emission Analytics, een onafhankelijk Brits onderzoeksbureau dat hiertoe samenwerkte met het gerenommeerde Duitse blad Auto Motor und Sport.

Emission Analytics rustte een 2011 VW Golf uit met de goedkoopste banden op de markt, laadde de auto vol tot het maximale laadvermogen en testte de auto gedurende 320 kilometer bij hoge snelheden over een bochtige route met gemiddelde asfaltkwaliteit. Dit resulteerde in een totaal verlies van 1.844 gram op de vier banden, wat overeenkomt met 0,58 gram per kilometer. Ter vergelijking: de huidige uitlaatgaslimiet voor fijne stofdeeltjes is 4,5 milligram per kilometer. Daarmee verloren de banden dus tot 1.000 keer meer rubber dan er uit de uitlaat mag komen.

Wel bestaat bandenslijtage meestal uit deeltjes met een diameter groter dan 10 micrometer (PM10). Fijnstof uit de uitlaat - met name van benzinemotoren - is daarentegen meestal kleiner en daarmee schadelijker voor de gezondheid. Autobanden stoten volgens Emission Analytics echter ook microdeeltjes uit door het feit dat deeltjes verdampen door de hitte in de banden. Hoeveel dat precies is, wordt niet gemeld in het onderzoek. 

Eerder was al bekendgemaakt dat in buurland Nederland elk jaar 17 miljoen kilogram slijtstof van autobanden in het milieu terechtkomt. Daarvan komt een miljoen kilogram in het oppervlaktewater terecht en ongeveer evenveel als fijnstof in de lucht. Volgens de onderzoekers zal het probleem de komende jaren waarschijnlijk alleen maar toenemen vanwege de populariteit van SUV's en de opkomst van de elektrische auto. “Elektrische auto's zijn zwaarder door hun accupakketten en hoe zwaarder een auto, des te groter de bandenslijtage”, aldus Emission Analytics.

Lees ook: Mythe of werkelijkheid: slijten de banden van elektrische wagens meer?

Lees ook: Nooit meer vieze velgen dankzij remstof-filter

Lees ook: Studie: “Wereldwijd meer doden door fijn stof dan tabak”

33 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Gert Cauwenberg

    Hoeveel dat fijn stof precies is, staat - in tegenstelling tot wat de journalist hier beweert - expliciet wél in het onderzoek: Stof uit banden en remmen is verantwoordelijk voor "60 percent of PM2.5 and 73 percent of PM10".

  • Dennis Andersen

    Hoeveel blaast men de lucht in met een scheet? Straf dat men ook de uitstoot van rokers niet gaat meten om te belasten.

Lees meer