Uber test alvast een reeks zelfrijdende auto’s uit die met behulp van camera’s en sensoren op het dak gevaren en manoeuvres moeten inschatten (archiefbeeld ter illustratie).
afp Uber test alvast een reeks zelfrijdende auto’s uit die met behulp van camera’s en sensoren op het dak gevaren en manoeuvres moeten inschatten (archiefbeeld ter illustratie).

Communicerende auto’s? Het zou ons verkeer met een derde verbeteren

Zelfrijdende auto’s zijn allang geen bijzonder futuristisch idee meer. En al zouden ze ons leven een stuk makkelijker maken, het kan altijd beter. Wat denk je bijvoorbeeld van zelfrijdende auto’s die ook nog eens met elkaar communiceren?

The Boring Company is een infrastructuur en tunnelconstructiebedrijf van CEO Elon Musk, niet toevallig de oprichter van Tesla. Het doel van het constructiebedrijf is niet minder dan grote steden uit te breiden met een netwerk van ondergrondse tunnels om het verkeer wat vlotter te laten circuleren.

Maar dat kan volgens onderzoekers aan de Cambridge University ook op een andere manier: met intelligente auto’s. Hun theorie testen ze op (verantwoorde wijze) uit met enkele miniatuurautootjes.

Stilstaan of manoeuvres 

De eerste test ging als volgt: de autootjes reden langs een parcours met twee rijstroken. Totdat er één auto op de linkerbaan plots op de rem trapte – door een kapotte band bijvoorbeeld. En zo ontstond er al snel een file. De auto’s op de rechtse baan rijden immers aan hetzelfde tempo verder waardoor de auto’s op de linkerbaan stil blijven staan achter de auto die afremde, of gevaarlijke manoeuvres uithalen om toch op de rechtse baan te kunnen rijden.

Communicatie is ‘key’ 

Maar wat als die auto’s met elkaar communiceren? Zo zouden ze met behulp van artificiële intelligentie een waarschuwingssignaal kunnen sturen naar andere auto’s dat aangeeft dat iemand op de rem trapte. Dat testten de onderzoekers aan de Cambridge University uit.

Wat er gebeurde? De eerste fase zag er uiteraard hetzelfde uit: iemand op de linkerbaan remde. Vervolgens werden de auto’s in de buurt gewaarschuwd waardoor ze vertraagden, zonder bruusk te remmen. Doordat de auto’s op de rechtse baan hun tempo aanpasten, konden de voertuigen op de linkerbaan – achter de stilstaande auto – makkelijker invoegen. En zo werd een file vermeden. In percentages zou artificiële intelligentie bij auto’s de doorstroming op wegen met maar liefst 35 procent verbeteren.

(Lees verder onder het Twitterbericht)

Wifi

Je denkt misschien al aan de kostbare minuten die een betere doorstroming op de weg je zou opleveren ‘s morgens? Jammer genoeg is er voorlopig geen sprake van slimme auto’s, tenminste niet van de infrastructuur die ervoor nodig is. De auto’s zouden immers communiceren met behulp van draadloze signalen of wifi. En voorlopig is ‘Wireless België’ ietwat te beperkt voor zo’n innovatief project.

3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Carolus Vif

    moesten ze hier al eens de lichten afstellen o een groene golf zou ook veel files oplossen

  • Sven Neirynck

    Moesten chauffeurs aan kruispunten en ronde punten hun richtingsaanwijzers gebruiken en deze ook juist en tijdig gebruiken zou er algemeen minder gewacht worden, dit zal niet enkel de vlotte doorstroming ten goede komen, maar ook het milieu: minder wachttijden, minder verbruik, maar ook minder remmen wat fijnstof veroorzaakt. Zo stel ik me een eerste communicatie tussen auto’s voor, via de chauffeurs.... en ook minder opgehoopte frustratie tussen weggebruikers...

Lees meer