3 Aptera zonne-auto.
Aptera Aptera zonne-auto.

Deze elektrische auto rijdt 17.000 kilometer per jaar zonder opladen

De Amerikaanse start-up Aptera Motors heeft een prototype voorgesteld van een elektrische zonneauto die meer dan 17.000 kilometer per jaar kan rijden zonder opgeladen te hoeven worden. Experts zijn kritisch.

De zonnepanelen op het dak van de Aptera zijn zo ontworpen dat ze de auto kunnen voortbewegen zonder externe energiebron. Wanneer het voertuig niet wordt gebruikt, kan de extra elektriciteit ook worden gebruikt voor het huishouden. Het plan is om in 2022 jaarlijks 10.000 voertuigen te maken. De Aptera gaat tussen de 30.000 en 59.000 dollar kosten.

3
Aptera

De Aptera ziet er bijna hetzelfde uit als een voertuig dat in 2005 werd geïntroduceerd. Destijds probeerden de oprichters een voertuig te ontwikkelen dat 127 kilometer kan rijden op één liter brandstof. De firma werd in 2011 geliquideerd en gekocht door Chinese investeerders. Onder het label Jonway verscheen de Aptera in 2013 op de Shanghai Auto Show. Nu wordt in Californië dus gewerkt aan de nieuwe elektrische zonnevariant.

3
Aptera

Elektrische auto’s vormen nu al een volwaardig alternatief voor verbrandingsmotoren. Door direct gebruik van zonne-energie zouden zonneauto's nog efficiënter kunnen worden. Ze werden tot voor kort  beschouwd als iets van de verre toekomst, maar ook het Nederlandse bedrijf Lightyear heeft al een prototype van een zonneauto klaar. 

Experts zijn echter kritisch. Volgens hen is het oppervlak van een auto veel te klein om tot een redelijk rendement te komen en kunnen de beloofde prestaties van Lightyear en Aperta bij lange na niet worden gehaald.

29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Willy Stinissen

    Ik heb net gelezen dat indonesie geen nikkel meer wil uitvoeren en dat er daarom 25% minder grondstoffen zijn om lithium ion batterijen te maken. Die kobalt was ook al schaars. Ik weet toch niet of dat een mondiale oplossing gaat zijn die elektrische auto.

  • Jan Janssens

    25 jaar geleden kregen we als werknemers van GM Antwerpen een voorstelling van eer auto op waterstof, de ganse productie was reeds uitgetekend, waarom werd dat dan al niet geproduceerd ? Heel simpel, de politiek ging niet mee, de lobby van de grote olie leveranciers is te sterk, nu komt er verandering in omdat deze concerns zelf waterstof gaan produceren !!!!

Lees meer