3 Libeau
Transition-One Libeau

Deze man maakt elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar. De prijs? Slechts 8.500 euro

Elektrische auto's zijn nog steeds veel duurder dan benzine- en dieselauto's. En daarom blijven ze maar onbereikbaar voor het grote publiek. De Fransman Aymeric Libeau denkt de oplossing te hebben gevonden.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Libeau zegt technologie ontwikkeld te hebben waarmee elke auto voor slechts 8.500 euro elektrisch kan worden gemaakt. En dan hoeft zo'n auto niet nieuw te zijn: een tien jaar oud model is geen enkel probleem. Het zou dé oplossing kunnen zijn voor iedereen die nu nog rijdt in een oude dieselauto, waarvoor in steeds meer stadscentra een verbod geldt vanwege het vervuilende uitlaatgas.

Met zijn start-up Transition-One bouwt Libeau een elektromotor, een batterijenpakket en met internet verbonden infotainment in oudere modellen van Fiat, Volkswagen, Renault, Peugeot en Citroën. In Frankrijk krijgt zo'n omgebouwde auto ook nog subsidie, waardoor de aanpassing slechts 5.000 euro kost.

,,Ik verkoop aan mensen die zich een gloednieuwe elektrische auto van 20.000 euro niet kunnen permitteren’’, vertelt Libeau aan 
persbureau Bloomberg. Hij heeft inmiddels één auto beschikbaar om te bewijzen dat zijn kunstje werkt: een Renault Twingo uit 2009 rijdt niet langer op brandstof, maar op stroom.

De kleine Renault komt 180 kilometer ver met zijn opgeladen batterijen. ,,Wij veranderen de best verkopende auto's in Europa in elektrische auto's’’,  aldus Libeau. Hij verwacht dat de Franse én Europese autoriteiten eind dit jaar zijn ombouwpraktijken officieel zullen goedkeuren. Vanaf september neemt hij bestellingen aan.

Binnen een dag

In de Twingo zijn drie batterijenpakketten ingebouwd: voorin en op de plek van de benzinetank. De batterijen wegen 120 kilo. De ombouw is binnen een dag klaar, belooft Libeau, die ervan overtuigd is dat zijn plannen het elektrisch rijden in een stroomversnelling kunnen brengen. De Fransman zoekt nog naar investeerders, want hij heeft 6 miljoen nodig om zijn fabriek te realiseren waar jaarlijks 4.000 auto's omgebouwd zouden kunnen worden. 

Het ombouwen van bestaande brandstofauto's in elektrische auto's is overigens niet nieuw. Ook in Nederland hebben tal van bedrijfjes dit de afgelopen jaren gedaan. Het bijzondere van Transition-One is echter de ambitie om dit op grote schaal te gaan doen, terwijl geprobeerd wordt de kosten heel laag te houden.

3 Tot nu toe is alleen deze Renault Twingo omgebouwd
Transition-One Tot nu toe is alleen deze Renault Twingo omgebouwd
3 Links het leeggehaalde motorcompartiment van de Twingo, rechts de elektrische aandrijving die daar vervolgens in is geplaatst
Transition-One Links het leeggehaalde motorcompartiment van de Twingo, rechts de elektrische aandrijving die daar vervolgens in is geplaatst
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

190 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Johan Billiet

    Iemand die zich avonturier beschouwd door met een auto naar Portugal te rijden....ik kom niet bij van het lachen...

  • raf peeters

    Velen weten blijkbaar niet dat de E-wagens zwaarder zijn dan de fossiele .Tesla S weegt zomaar even 2108 kg daartegen weegt een Audi RS7 een 1910 kg,zowat een 200 kg minder.Wat was zwakste punt van Tesla in test remmen van 100 naar 0,juist de remmen ,doorgaans hebben Ewagens tussen de 2 a 4.5 meter meer nodig om tot stilstand te komen juist door hun gewicht tov soortgelijke fossiele wagens.

Lees meer