2 1.000.000 kilometer met een Tesla Model S.
DPA 1.000.000 kilometer met een Tesla Model S.

Deze Tesla heeft een miljoen kilometer op de teller

Met zijn Tesla Model S heeft een Duitse automobilist een miljoen kilometer afgelegd. Hij wil bewijzen dat e-mobiliteit geschikt is voor dagelijks gebruik. Zijn volgende doel is al bekend.

Hansjörg Freiherr Von Gemmingen-Hornberg rijdt elektrisch uit overtuiging. De 56-jarige inwoner van Karlsruhe zit dan ook vaak achter het stuur, schrijft onder meer Automobilwoche op basis van persbureau DPA. Zijn Tesla Model S, gebouwd in 2013, heeft sinds vandaag één miljoen kilometer op de teller.

Gemiddeld reed de Duitser ongeveer 600 kilometer per dag. Vaak op de snelweg, maar zelden met meer dan 120 kilometer per uur. Niet voor zijn werk, want de voormalige boer heeft genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. “Ik doe eigenlijk niet veel anders dan autorijden”, zegt hij. “Autorijden is mijn hobby.”

2 1.000.000 staat er op de teller
DPA 1.000.000 staat er op de teller

Helemaal zonder slag of stoot ging het allemaal niet. De accu is de tweede, de motor al de vierde - allemaal vervangen onder garantie. Om de 50.000 kilometer moest er een nieuwe set banden komen. Hij weet niet wat zijn avontuur hem tot nu toe heeft gekost, zegt Von Gemmingen. “Ik heb dat nog nooit zo nauwkeurig berekend.”  

Echt duur kan het niet zijn geweest. Immers: als Tesla-bestuurder van het eerste uur krijgt hij gratis stroom via de zogenaamde superchargers van de autofabrikant. Tesla heeft volgens de Duitser niets te maken met zijn miljoen kilometer en ondersteunt hem niet. De volgende bestemming is nu een miljoen mijl. Dat is nog eens 600.000 kilometer rijden.

35 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Hendrik Patyn

    Betere lucht, achter hun auto, maar niet rond de centrales, en rond het produktieproces, dit is enkel het probleem verleggen en niet oplossen, waterstof kan dit wel. De -1000, was een reactie op uw verdraaide cijfers. 1 ding is zeker, elektrische wagens moeten evenveel belast worden als diesels, ze vervuilen evenveel of meer..

  • Geert Tamsyn

    Verkoop Tesla in Nederland in oktober -95 %, uw eigenste woorden, Hendrik Patyn. De prijsverhoging voor elektriciteit verzinkt in het niets in vergelijking met de CO2-taks die zal moeten betaald worden op fossiele brandstoffen. En daar zullen de Nederlanders ook allemaal voor betalen, want die wordt doorgerekend in de prijzen van goederen en diensten. EV-rijders dragen bij tot een betere luchtkwaliteit, en moeten daarvoor beloond worden, i.p.v. gestraft.

Lees meer