Lilium wil vluchten via een smartphone-app vluchten aanbieden van het ene naar het andere stadscentrum.
Lilium Lilium wil vluchten via een smartphone-app vluchten aanbieden van het ene naar het andere stadscentrum.

Deze vliegende taxi stijgt verticaal op en haalt snelheid van 300 km/u

De Duitse start-up Lilium heeft een geslaagde testvlucht uitgevoerd met een elektrische vliegtaxi. Die kan 4 passagiers en een bestuurder vervoeren. Het toestel stijgt verticaal op en haalt een snelheid van 300 km/uur. Tegen 2025 wil het bedrijf een revolutie ontketenen op het vlak van mobiliteit. 

Lilium, een bedrijf uit München, wil snel en betaalbaar ‘reizen op aanvraag’ aanbieden. De vliegtaxi is vier tot vijf keer stiller dan een helikopter. Daardoor hoopt men toestemming te krijgen om op te stijgen en landen in stedelijke gebieden. Op de grond hoor je de taxi niet, van zodra die op 300 meter hoogte vliegt. Zo willen ze van het ene stadscentrum naar het andere vliegen. 

Tickets mogen niet meer kosten dan een gewone taxirit”, vertelt een woordvoerder. “De bedoeling is dat reizigers via een app op hun smartphone een vlucht boeken.” Het klinkt als Uber, maar dan in de lucht.

Motoren kantelen

De vleugels van het toestel zijn uitgerust met in totaal 36 elektrische straalmotoren. Bij het verticaal opstijgen kantelen die, zodat de taxi daarna horizontaal kan vliegen. In 2017 voerde het bedrijf al eens een testvlucht uit met een taxi voor 2 passagiers, maar toen liep het mis bij de omschakeling van verticaal naar horizontaal vliegen. Deze keer verliep alles wel zoals verwacht.

Lilium werd opgericht door Daniel Wiegandt (33). Al op zijn 14 jaar vulde die zijn dagen met het bouwen van modelvliegtuigen. Later ging hij lucht- en ruimtevaarttechniek studeren. “Op een gegeven moment zag ik op Youtube een video van een verticaal gelanceerd militair vliegtuig”, zegt hij tegen Handelsblatt. “Ik dacht: dat wil ik ook hebben. Toen ontstond het idee voor de Lilium Jet.”

Tencent

Samen met een andere ingenieurs startte hij een bedrijf, dat intussen meer dan 100 miljoen euro ontving van investeerders, zoals het Chinese technologiebedrijf Tencent en Skype-oprichter Niklas Zennström. Er werken 300 mensen. Tegen 2025 hopen ze met hun vliegtaxi operationeel te zijn.

Luchtvaartspecialisten uiten hun twijfels bij die ambitie. Ze denken dat de luchttaxi, waarin slechts 4 passagiers kunnen, het moeilijk zal hebben om op te boksen tegen de schaalvoordelen van een groter vliegtuig. “Alle start-ups in stedelijke luchtmobiliteit zitten met hetzelfde probleem”, klinkt het. “De prijs voor een vlucht zou wel eens duur kunnen zijn. Net zoals helikopters te duur zijn voor veel mensen.”

Lilium is alleszins niet het enige bedrijf dat het stedelijke luchtruim wil veroveren. Ook Uber stelde onlangseen ontwerp voor een vliegende taxi voor. En in de Duitse stad Ingolstadt test ook Airbus vliegende taxi’s uit. In de tweede helft van dit jaar doet een ander Duits bedrijf, Volocopter, een test met luchttaxi’s in Singapore.

12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Marc Breugelmans

    40 jaar geleden zag ik in SF films vliegende vervoersmiddelen en vroeg mij altijd af hoe die in de lucht konden blijven,wel dit is een goede start van een lange weg maar ik zal het waarschijnlijk niet meer meemaken.Ik heb al verschillende militaire vliegtuigen gezien (Harrier,V-22 Osprey,F-35C en een experimenteel toestel de X15 dat zelfs een vierkant in de lucht kan vliegen) maar allen vliegen ze op benzine.

  • piet devlieger

    Prachtig gewoon. Dat toestel zou bijvoorbeeld kunnen landen op het dak van appartementsgebouwen in de stad of op de parking van een bedrijf. Geen wachttijden, geen verplaatsing naar luchthavens en daar parking moeten zoeken en betalen. Ik vraag me wel af wat de actieradius van zo'n toestel is. Het zal in ieder geval een revolutie ontketenen. Van dit bedrijf zou ik aandelen durven kopen.

Lees meer