AP

Duitsers worden niet warm van elektrische en zelfrijdende auto's

Elektrische en zelfrijdende auto's wekken weinig interesse bij de Duitsers. Veel mensen blijven sceptisch tegenover beide. Dat blijkt uit een rondvraag van adviesbureau EY, in de aanloop naar het autosalon van Frankfurt. 

Reden voor de lage interesse bij de Duitse consument zijn de klassieke problemen met elektrische wagens: rijbereik, kostprijs, laadnetwerk en laadtijd.

“Onpraktisch”

Een duidelijke meerderheid van de 2.500 bevraagde volwassenen vindt elektrische voertuigen te onpraktisch en te duur. Zowat twee op de drie geven aan dat elektrische wagens voor hen momenteel geen optie zijn. Daarbij noemt 28 procent het te beperkte rijbereik als belangrijkste reden, 27 procent de kostprijs, 13 procent het nog kleine laadpalennetwerk en 11 procent de lange laadtijden. Meer dan de helft van de Duitsers (53 procent) zal als volgende auto een benzine- of dieselwagen kiezen.


Voor de zelfrijdende auto ziet de situatie er nauwelijks beter uit, met veel mensen die veiligheidsbedenkingen hebben, met ethische vragen zitten of gemengde gevoelens hebben rond de aansprakelijkheidsrisico's. Zowat de helft (49 procent) van de bevraagden wil niet in een volledig zelfrijdende auto zitten.

27 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Marc Van den Daele

    de veilighed van de electrische auto zal pas in vraag gesteld worden als er eens zo een licht ontvlambaar prul een auto carrier op volle zee of geparkeerd in een ondergrondse parkeergarage een deel slachtoffers maakt. De batterij technologie is een bom onder de EV evolutie, giftig, ontvlambaar, zelfs explosief. Als er 3 Samsung telefoons in brand vliegen tijdens het laden of in de auto, wordt de fabrikant gedwongen ze van de markt te halen. Zelfontbrandende Tesla's, de toekomst?

  • Thomas Magontier

    Als 53% de volgende keer voor een diesel of benzine kiest, dan gaat 47% anders gaan rijden. Toch geen slecht resultaat denk ik dan, niet? Je kan het dus ook helemaal anders lezen dat resultaat. Iedereen hier maakt gemakshalve meteen het proces van een technologie die nog volop moet doorontwikkelen.

Lees meer