2 Archiefbeeld.
REUTERS Archiefbeeld.

Duitsland wil miljoen oplaadpalen tegen 2030

Duits bondskanselier Angela Merkel wil tegen 2030 1 miljoen oplaadpalen voor elektrische wagens in Duitsland, zo verklaarde ze zondag in haar wekelijkse podcast. Momenteel zijn er nog maar 21.000 oplaadpalen bij onze oosterburen. Morgen staat een belangrijke top met de machtige Duitse auto-industrie op het programma. 

"Mobiliteit moet in de toekomst klimaatvriendelijk, flexibel, betaalbaar en comfortabel zijn", verklaarde Merkel.
In de meeting met de auto-industrie zal er onder meer besproken worden hoe de afbouw van fossiele brandstoffen aangemoedigd kan worden. Eén van de mogelijkheden zijn hogere subsidies bij de aankoop van een elektrische wagen, waarbij bijvoorbeeld ook de sector een deeltje van die kost zou dragen.

Eerder besliste de Duitse regering al dat de huidige subsidies worden verlengd. Door nu ook meer laadpalen te gaan bouwen, zou het vertrouwen van de burger in elektrische mobiliteit moeten groeien. Ook hier kan de industrie een tandje bijsteken. Een ander discussiepunt op de top met de autobonzen wordt de impact van de transitie op de werkgelegenheid in de sector.

2
ANP

20 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • raf peeters

    @Geert Tamsyn ,je hebt gelijk ,mijn klein en achterkleinkinderen geef ik in deze fase ook steeds gelijk bij gebrek aan de ontwikkeling momenteel.

  • Geert Tamsyn

    In de VOX-reportage houdt men rekening met de specifieke Duitse stroommix met steen- en bruinkoolcentrales, wordt ook expliciet gezegd, maar dat hebt u natuurlijk toevallig niet gehoord, Raf Peeters. In ons land, met 4 op 10 gezinnen die hernieuwbare stroom hebben, is een EV al milieuvriendelijker na 30.000 km (bron: ADAC). Maar aangezien zowat alle auto's veel meer dan 100.000 km. doen, zijn ook in Duitsland de EV de groenste optie. En dat heeft de Duitse regering goed begrepen.

Lees meer