Vandaag al worden er plug-inhybrideversies van de XC40 in Gent gebouwd.
photo_news Vandaag al worden er plug-inhybrideversies van de XC40 in Gent gebouwd.

Eerste volledig elektrische Volvo wordt in Gent gebouwd

Ook Volvo Cars gaat in België batterijen voor elektrische wagens assembleren

De eerste volledig elektrische auto van de Zweedse autoconstructeur Volvo zal in de Gentse Volvo-fabriek gebouwd worden. Het gaat om een elektrische variant van de compacte SUV XC40. Net als de Duitse autobouwer Audi in Vorst gaat ook Volvo batterijen voor elektrische wagens assembleren op zijn site in Gent. Dat is vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie in de Gentse fabriek. De productie van de elektrische wagen zou in het najaar van 2020 van start gaan.

De batterijassemblagelijn wordt momenteel gebouwd in Gent en zou klaar moeten zijn tegen het einde van dit jaar. Cijfers over de investering worden niet vrijgegeven. “Deze investering toont aan dat Volvo Cars sterk gelooft in het Gentse team”, zegt Martina Buchhauser, senior vice-president global procurement Volvo Cars. “Ze zorgt ervoor dat we blijven tegemoet komen aan de vraag die wereldwijd bij onze klanten leeft naar meer duurzame mobiliteit.”

De nieuwe batterijassemblagefabriek is 5.000 vierkante meter groot en grenst aan de eindassemblagefabriek. De medewerkers die aan de slag zullen gaan in de batterijassemblagefabriek worden geselecteerd uit het bestaande personeelsbestand en worden opgeleid om met batterijen onder hoge spanning te werken.

“Schitterend nieuws”

Stefan Fesser, de directeur van de Gentse fabriek, spreekt vandaag over “schitterend nieuws”. “Dit toont het vertrouwen in de capaciteiten van onze fabriek om een sleutelrol te gaan spelen in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars.” Volvo heeft langetermijnovereenkomsten gesloten met batterijproducenten CATL en LG Chem voor de levering van lithium ion batterijen voor de volgende generatie modellen van Volvo en dochtermerk Polestar.

De Gentse fabriek van Volvo is met zowat 6.500 medewerkers de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen. De fabriek bouwt de modellen V40, XC40 en V60. Vorig jaar liepen er 200.396 wagens van de band.

6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Geert Tamsyn

    Leo Marien, de reden is niet een tekort aan kobalt, want dat is er niet, maar een conflict met leverancier LG Chem, die zijn machtspositie wil misbruiken om de prijzen met 10 % op te drijven. Tesla vervang kobalt door nikkel en mangaan.

  • Leo Marien

    Audi heeft aangekondigd de productie van zijn elektrische wagens met 20% terug te schroeven dit jaar. Reden, tekort aan kobalt voor de batterijen. Ook van Tesla komen dezelfde signalen, zij spreken over zeer moeilijk leveromstandigheden dit en ook de komende jaren. Er worden er amper gemaakt en het is al van dat. En...Erwin Vandriessche, u heeft het helemaal bij het juiste eind.

Lees meer