5 De eBussy heeft als camper veel weg van de Volkswagen T3, zie onderaan.
Emobs De eBussy heeft als camper veel weg van de Volkswagen T3, zie onderaan.

Keert legendarische VW-bus terug in elektrische vorm?

Een cabriolet, terreinwagen of camper, de eBussy tover je in een handomdraai om in een vehikel naar keuze. De Duitse start-up Emobs hoopt hem volgend jaar op de markt te brengen.

De eBussy is een elektrisch voertuig met meer dan tien modulaire en uitwisselbare carrosserieën. In een paar eenvoudige stappen kan de wagen worden omgebouwd tot cabriolet, terreinwagen, stationwagen, pick-up of camper. 

5 eBussy
Emobs eBussy

Emobs stelt dat de voertuigen ruim 600 kilometer kunnen rijden dankzij de lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 30 kWh. Door de zonnepanelen en de terugwinning van stroom zou daar in theorie dagelijks nog eens tot 200 kilometer bij kunnen komen. 

5 eBussy
Emobs eBussy

In de variant voor personenvervoer, die simpelweg ‘Bus’ heet, passen maximaal zes inzittenden. Vier elektromotoren van 15 kW drijven ieder een wiel aan. Deze versie is duidelijk geïnspireerd op de bekende Volkswagen T3-bus die tussen 1979 en 1990 van de band liep. De eBussy is 3,50 meter lang, 1,60 meter breed en 1,90 meter hoog. Hij weegt tussen de 450 en 600 kilo. 

5 eBussy
Emobs eBussy

De eBussy moet in staat zijn om een lading tot 1.000 kilo te vervoeren. Hij haalt dan nog een snelheid van maximaal 90 kilometer per uur. De Duitse basisprijs voor een voertuig met cabine ligt rond de 15.800 euro. Bij een upgrade naar een camper kunnen de kosten, inclusief modules en accessoires, oplopen tot net geen 30.000 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Lees ook (uit het archief): Het iconische Volkswagenbusje krijgt een complete make-over (en wordt elektrisch)

5 Een Volkswagen T3 uit 1984.
wikipedia Een Volkswagen T3 uit 1984.

7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Sandra Willems

    De opvolger van de 'legendarische VW bus' is de Volkswagen I.D. Buzz. Dit is gewoon een ander bedrijf dat een deel van de koek wil... Heeft niks te maken met VW of de T1 t.e.m. de T6!

  • piet devlieger

    Het lijkt wel of die autodesigners getraind worden om zo lelijk mogelijke dingen te ontwerpen. Dingen, want veel van die vehikels kan ik niet als auto's beschouwen.

Lees meer