Nooit meer een lekke band: over vijf jaar is het zover

Een lekke band of - erger - klapband is definitief verleden tijd met een nieuw type autoband dat over vijf jaar te koop zal zijn. Fabrikant Michelin introduceert de Uptis, een revolutionaire autoband waar geen lucht meer in zit.

Het wiel is nog steeds rond, maar de band is vervangen door een compleet nieuwe constructie waarin een soort van lamellen een veerbeweging maken en op die manier klappen van harde objecten, zoals stenen of spijkers, of een diepe put kunnen incasseren. In de constructie wordt gebruikgemaakt van een nieuwe rubbersamenstelling en glasvezel. Volgens Michelin gaat de band ook langer mee dan de huidige generatie rubberen autobanden die met lucht zijn gevuld.

Bij de presentatie in de Canadese stad Montréal liet Michelin zien dat de band moeiteloos tegen bijvoorbeeld een stoeprand kan worden gereden. De fabrikant spreekt van een doorbraak, want automobilisten hoeven zich dankzij deze uitvinding ook nooit meer zorgen te maken over de juiste bandenspanning. De wegligging van de auto en het comfort zouden niet of nauwelijks beïnvloed worden door de nieuwe technologie. Bovendien zijn dergelijke banden een uitkomst voor de zelfrijdende auto die over enkele jaren naar verwachting een feit moet zijn.  Immers, als er geen bestuurder in zit, kan zo'n auto niet langs de weg stoppen om een wiel te wisselen. 

Er waren de afgelopen jaren al zogenaamde runflatbanden op de markt om het euvel van lek rijden te vermijden. Maar dat zijn nog gewoon banden met lucht. Bij dergelijke banden is gekozen voor een andere constructie van het wiel, waardoor je met een lekke band gewoon door kunt rijden, weliswaar met lagere snelheid.

De nieuwe band zonder lucht wordt vanaf dit jaar eerst nog uitvoerig getest door de Amerikaanse autofabrikant General Motors. Die monteert hem onder de Chevrolet Bolt, een elektrische auto die in Europa wordt verkocht als Opel Ampera-e. General Motors krijgt in 2024 ook de primeur om als eerste de nieuwe band standaard op auto's te mogen leveren. De band wordt duurder dan een conventionele band, maar Michelin kan op dit moment nog niet zeggen wat het prijsverschil zal zijn.

3 De innovatieve band van Uptis, onder de Chevrolet Bolt.
Michelin De innovatieve band van Uptis, onder de Chevrolet Bolt.
3 Michelin Uptis.
Michelin Michelin Uptis.
3 Michelin Uptis.
Michelin Michelin Uptis.

80 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Pol Dauwe

    Toch enkele bedenkingen... de wanden van een band worden extreem belast in bochten, is dat hier mogelijk met deze open structuur? Wat als er een steen of ander hard voorwerp tussen die open ruimtes komt te zitten? Hoe zit het met de bandenspanning bij hogere belasting/gewicht? enfin, veel vragen... En oh ja, dit ontwerp/idee is wel degelijk al vele jaren oud.

  • Werner verhelst

    Ze zullen hem wel maken dat hij sneller verslijt dan een gewone band.

Lees meer