2
Twitter

Onderhandelingen vlotten niet: algemene staking van start bij Volvo Oostakker

Na bijna 15 uur onderhandelen werd vannacht besloten om de verzoeningspoging tussen vakbonden en directie bij Volvo Group Belgium op te schorten en vandaag om 9 uur te hernemen. Dat werd vernomen bij het vakbondsfront (ABVV-Metaal, ACV-CSC-Metea, ACLVB).

Bij de vakbonden is te horen dat het moeilijke onderhandelingen zijn, maar ze spraken onderling af om niet naar buiten toe te communiceren. De delegaties die gisteren in het verzoeningsbureau zaten, zullen ook vandaag niet naar de stakersposten gaan.

Algemene staking
Deze ochtend is dus een algemene staking gestart bij Volvo Group Belgium (ook wel Volvo Trucks genoemd) in Oostakker, waar ruim 3.000 mensen in een truckfabriek werken en nog eens ruim 1.000 mensen in een logistieke afdeling. Er worden dagelijks 186 zware vrachtwagens gebouwd.

"Aan de hoofdingang staan stakingsposten van voor aanvang van de eerste shift", zegt Kurt Jordens (ACV-CSC). Bij Volvo Trucks is er geen productie, bij het vroegere Volvo Parts, waar ondersteuning in heel Europa wordt geboden, wordt wel gewerkt.

Werkdruk
Het sociaal conflict draait rond werkdruk, verouderd materiaal en verlofregeling en een aantal bijkomende punten. Een eerste toegeving van de directie werd vorige donderdag door ruim 84 pct van de werknemers verworpen. Daarop schakelde de directie het verzoeningsbureau in, maar een eerste onderhandelingsdag van ruim 15 uur leverde nog geen ontwerp op.

Vakbonden en directie worden om 9 uur terug op het Verzoeningsbureau verwacht. Als er een ontwerp-akkoord uit de bus valt, dan wordt dat wel eerst aan de werknemers voorgelegd, vooraleer de staking beëindigd wordt, zo verklaarden de vakbonden eerder.

2
BELGA

13 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
  • mo el tufani

    Ik heb er gewerkt en ik kan jullie zeggen da het een hel is! Zoveel werkdruk en weinig respect naar werkemers toe.. heb 2 maanden geleden ontslag gepakt mij zien ze daar nooit meer

  • Seppe Doeterniettoe

    Ik heb er gewerkt..... nog max 5 jaar en 3000 mensen op straat.... goede verloning... maar... geen communicatie, zoveel vrachtwagens per dag MOETEN van de band rollen, testbanken werken amper nog of geven fouten door, kwailiteit niet belangrijk, gewoon op papier 186 per dag is voldoende. Ze proberen op deze manier van werken de vaste werknemets buiten te krijgen om op korte termijn weinig ontslagpremie te moeten betalen...