3 Vliegende taxi van BMW.
SKAI Vliegende taxi van BMW.

Op één waterstoftank van Brussel naar Zürich

BMW heeft samen met het Amerikaanse bedrijf Alaka’i Technologies een vliegende brandstofcel-taxi gebouwd. Dankzij de waterstof behoort een reis van Brussel naar Zürich straks tot de mogelijkheden - zonder tussenstop of bijvullen.

Na merken als Airbus, Audi, Uber, Mercedes-Benz en vele tientallen start-ups, stapt nu ook BMW in de vliegende, autonome taxi's. Het model met de naam Skai biedt plaats aan vijf passagiers, wordt aangedreven door zes elektromotoren en kan maximaal vier uur in de lucht blijven.

3 Vijf zitplaatsen zijn er aan boord.
SKAI Vijf zitplaatsen zijn er aan boord.

Het voordeel is dat de Skai gebruik maakt van een brandstofcel, terwijl de concurrentie afhankelijk is van grote, zware accu's. Volgens het bedrijf bevatten de tanks tussen 200 en 400 liter waterstof, wat genoeg zou moeten zijn voor een afstand van 644 kilometer - wat theoretisch overeenkomt met een vlucht van Brussel naar het Zwitserse Zürich. Binnen tien minuten kunnen de tanks overigens worden bijgevuld. 

3 BMW denkt dat waterstof de toekomst heeft voor de vliegende taxi.
SKAI BMW denkt dat waterstof de toekomst heeft voor de vliegende taxi.

De maximale snelheid is volgens BMW 190 km/u. Hoewel de vliegtaxi volledig autonoom kan opereren, moet er om veiligheidsredenen nog wel een piloot aanwezig zijn bij de eerste testvluchten. In geval van nood is er een grote parachute aan boord die het vliegtuig voorzichtig naar de grond laat zakken. Binnenkort worden de eerste testvluchten voltooid.

13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Geert Tamsyn

    Erwin Vandriessche, de échte redenen zijn dat watertofgas produceren drie keer zoveel energie kost als dat gas kan opleveren, en dat het gas extreem ontvlambaar is (in Noorwegen is vorige week nog een waterstof tankstation ontploft). Waterstofgas ontvlamt reeds bij simpel contact met lucht, tanken dient dus 100% luchtdicht te gebeuren, dat kun je moeilijk in handen van miljoenen niet altijd even handige chauffeurs geven.

  • Erwin Vandriessche

    Dit is nu de reden, waarom de brandstofcel niet wordt aangemoedigd. Ze verkopen liever auto's op slechte GSM batterijen die veel stroom gebruiken uit kerncentrales voor een minimale prestatie. Daaraan kunnen de groten geld verdienen!

Lees meer