File in Moskou.
AFP File in Moskou.

Studie: “Nieuwe auto's verbruiken nog altijd veel meer brandstof dan aangegeven”

Nieuwe wagens in Europa verbruiken nog altijd veel meer brandstof dan de constructeurs aangeven. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT), die in 2014 met een studie de bal aan het rollen bracht in het dieselschandaal. 

Wel blijkt dat de kloof tussen de officiële waarden en het daadwerkelijke verbruik voor het eerst in jaren een beetje kleiner is geworden.

Het reële brandstofverbruik van nieuwe auto's was volgens de ICCT in 2017 gemiddeld 39 procent hoger dan door de autofabrikanten werd aangegeven. Volgens de berekeningen van de ngo komt het hogere verbruik van een nieuwe wagen voor een gemiddelde automobilist neer op 400 euro extra kosten aan brandstof per jaar.

“Groot verschil”

Hoewel het verschil nog erg groot is, is er wel sprake van een trendbreuk. Het jaar voordien ging het nog om een verschil van ruim 40 procent. De ICCT voert sinds 2012 jaarlijks een onderzoek naar het brandstofverbruik van wagens en het is de eerste keer dat de kloof niet breder wordt. Als verklaring voor de trendbreuk, wijst de ICCT naar het dieselschandaal. Dat heeft volgens de onderzoekers geleid tot toegenomen belangstelling van consumenten voor verbruik en uitstoot van wagens. 

“Onrealistische omstandigheden in testlabo's”

Voor personenwagens werd het aangegeven brandstofverbruik bepaald in onrealistische omstandigheden in testlabo's. Sinds september 2018 geldt echter de meer waarheidsgetrouwe WLTP-emissietest, die betere resultaten zou moeten opleveren.

Voor nieuwe modellen, die voor het eerst op de markt worden gebracht, is WLTP al sinds september 2017 van kracht. Pas in de ICCT-rapporten van de komende twee jaar zal het effect daarvan dus te merken zijn.

14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Johan Apatride

    Pff, het hangt vooral af van de rijstijl van de bestuurder en van waar je gaat tanken. Soms van merk of type benzine veranderen kan een verschil van 1L/100km of meer opleveren. 50% van de prandstof zijn additieven en elk wagen heeft haar voorkeur.

  • raf peeters

    En vooral de SUV, de cx waarde waar men zo op pronkte om verbruik te drukken is bij deze gedrochten ver zoek ,geen enkele van deze wagens komen in de test uit de opgegeven constructeurs opgaven ,5.7 liter gemiddeld,vergeet het ,doe er maar vlot 2.5 a 3.75 liter bij en je hebt de juiste verbruik

Lees meer