3
ANP

Tanken we binnenkort terug aan 1 euro per liter?

Onder impuls van het coronavirus, de stilaan niet te overziene gevolgen voor de wereldeconomie én een daaruit volgend dispuut tussen Rusland en het OPEC-oliekartel zijn de olieprijzen de voorbije dagen gekelderd. De prijs voor een vat ruwe olie kreeg de grootste klap sinds het uitbreken van de Golfoorlog in 1991. Bijgevolg gaan de prijzen voor een liter benzine en diesel vanaf morgen met respectievelijk 11 en 9 cent onderuit. Een eenmalige buitenkans om goedkoper te tanken, of zijn er nóg lagere prijzen op komst?

Het is je wellicht ook al opgevallen bij je laatste bezoekjes aan het tankstation: de prijzen voor benzine en diesel zijn alweer een eind verwijderd van de recordniveaus uit oktober 2018, toen een litertje E10 (Euro 95) nog bijna 1,6 euro kostte. Toch loont het volgens energie-experts de moeite om je volgende tankbeurt nog even uit te stellen, nu het coronavirus en een handelsconflict tussen Rusland en de OPEC-landen de olieprijs zwaar onder druk heeft gezet. De prijs voor een vat ruwe Brent-olie – die in een niet eens zo ver verleden nog piekte op 120 dollar – is op enkele dagen tijd namelijk met 30 procent teruggevallen van 50 naar 30 dollar, waardoor ook de brandstofprijzen aan de pomp (die overigens al op hun laagste peil in meer dan een jaar stonden) vanaf morgen opnieuw een ongeziene duik nemen

3
ANP Graphics

Naar 1 euro per liter?

Veel automobilisten zullen wellicht morgen al richting tankstation trekken om hun tank vol te gooien, toch lijkt de bodem van het vat nog niet meteen in zicht. Om Rusland een economische hak te zetten (Rusland heeft een olieprijs van 40 dollar nodig om zijn begroting in evenwicht te houden, nvdr), zou Saudi-Arabië vanaf april namelijk nog méér olie willen oppompen in een poging de Russen op de knieën te dwingen.

3 <br />
Photo News

Indien dat scenario zich voltrekt, dreigt volgens energie-experts een oliecrisis ‘die nog jaren kan blijven nazinderen’. De specialisten wijzen er ook op dat de switch naar elektromobiliteit en hernieuwbare energiebronnen voor een structurele vermindering van de vraag naar olie kunnen zorgen, waardoor een lange periode met (relatief) lage brandstofprijzen zeker niet uit te sluiten valt. Of we ooit nog onder de symbolische lat van 1 euro per liter zullen raken, zoals veel automobilisten intussen stiekem beginnen te hopen? Zeg nooit nooit, maar als je weet dat je per liter al meer dan 60 cent accijnzen in de staatskas deponeert, zouden we er niet meteen onze spaarcenten op verwedden...

21 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Koen Huyck

    Ze zouden beter de accijnzen nog verhogen en de jaarlijkse rijtaks af schaffen. Men betaalt dan in verhouding men vervuilt en niet op de theoretische uitstoot per km. Eerlijker kan toch niet?

  • Jelle Cosemans

    Waarom betalen we dan nog is zoveel wegentax (waarmee we tegenwoordig niet eens meer in heel België mogen rijden) als we al 60cent per liter betalen aan taxen?

Lees meer