De EU heeft zichzelf tot doel gesteld de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te reduceren. Volgens Denemarken moet de verkoop van benzine- en dieselauto's daarvoor in heel Europa aan banden worden gelegd.
Fangio.be De EU heeft zichzelf tot doel gesteld de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te reduceren. Volgens Denemarken moet de verkoop van benzine- en dieselauto's daarvoor in heel Europa aan banden worden gelegd.

Verbod op benzine- en dieselauto’s tegen 2030 ligt weer op tafel

Tijdens een bijeenkomst van de Europese milieuministers heeft Denemarken alle lidstaten opgeroepen om de verkoop van benzine- en dieselwagens vanaf 2030 te verbieden. Het voorstel geniet bovendien de steun van 10 andere lidstaten, zo meldt het persbureau Reuters.

Het is geen geheim dat Denemarken, net als de meeste Scandinavische landen, een aanzienlijke voorsprong heeft uitgebouwd op vlak van elektromobiliteit. Volgens Dan Jorgensen, de Deense minister voor Klimaat en Energie, is zijn land zelfs klaar om de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren definitief uit te faseren, met 2030 als ultieme deadline. Denemarken probeerde het verbod vorig jaar al op eigen houtje door te duwen, maar dat bleek toen in strijd met de EU-regels.

Afgelopen vrijdag werd het voorstel opnieuw op tafel gelegd, gevolgd door de uitdrukkelijke vraag om individuele staten wél toe te laten de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden. Jorgensen pleit zelfs voor een verbod op het hele Europese grondgebied tegen 2040, wil de EU zijn ambitieuze CO2-targets (-40 procent tegen 2030, klimaatneutraal tegen 2050) realiseren.

Lees ook: 

Op zoek naar een nieuwe auto? Diesel, hybride, of toch maar géén? Experts geven hun visie

194 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • karel van zand

    k wil het zien, zonder de accijnzen en taxen die brandstof opbrengen, ze krijgen nu al de begroting niet op orde.. europa op weg naar een derde wereld land

  • Paul Hendriks

    We zouden dus nu al kunnen beginnen met een export verbod van oude voertuigen naar derde wereldlanden, dit is namelijk het probleem gewoon verplaatsen

Lees meer