3
Photo News

Vlaams minister Schauvliege rijdt eerste "Gentse" hybride Volvo van de band

In Gent rijdt Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege vandaag de eerste in Gent geproduceerde hybride Volvo V60 (Twin Engine) van de bank. Daarmee start de Gentse Volvo-fabriek met de productie van hybride wagens, meldt het bedrijf.

Dit voorjaar nam Volvo Car Gent de productie van de Volvo V60 over van de Zweedse fabriek, omdat daar nood was aan capaciteit voor de bouw van grote modellen op een nieuw platform (SPA). "Volvo Car Gent zal de Volvo V60 overnemen tot het huidige model vervangen wordt", zegt fabrieksmanager Eric Van Landeghem. "Op jaarbasis gaat het om volumes tussen de 20.000 en 30.000 auto's." De V60 zal dus de volledige levenscyclus uitdoen in Gent, minstens ook nog in 2018, en alle varianten voor de hele wereld zullen in Gent gebouwd worden.

Met de bouw van de hybride V60, dus een model met zowel een verbrandingsmotor (diesel) als een elektromotor, wordt Volvo Car Gent de eerste Belgische autofabriek met een hybride variant in het gamma. "De komst van de Volvo V60 is een goede zaak voor onze volumes", aldus fabrieksmanager Van Landeghem. "Dat we daarmee kennis opdoen over het bouwen van hybride modellen, is een belangrijk pluspunt." In de XC40 reeks is ook een hybride variant gepland.

Na de zomervakantie verhuist overigens de productie van de XC60 van Gent naar Zweden, daarna starten de voorbereidingen voor de productie van de XC40. Naast de productie van de V60 (alle varianten, ook een CNG-uitvoering) tot het einde van de levenscyclus, rollen in Gent ook nog V40's en S60's van de band.

Volvo Cars wil tegen 2025 één miljoen geëlektrificeerde auto's verkopen. De Zweedse autoconstructeur heeft plannen om van elk model twee verschillende hybride varianten en in 2019 een puur elektrisch model aan te bieden.

3
Photo News
3
Photo News

2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels
  • Andre DM

    En die nam ze mee naar huis zeker als reklame stunt

  • Jens Vranckx

    waarom we nog steeds niet op waterstof rijden verrast me eigenlijk niet. Water kan je niet zomaar extra belasten. Misschien eens tijd dat de economie herzien wordt en eindelijk duurzaam wordt.