De uitspraak geldt als een precedent en heeft mogelijk gevolgen voor tienduizenden andere rechtszaken van autobezitters in Duitsland.
afp De uitspraak geldt als een precedent en heeft mogelijk gevolgen voor tienduizenden andere rechtszaken van autobezitters in Duitsland.

Volkswagen moet schadevergoeding betalen aan eigenaar van sjoemeldiesel

Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen. Dat heeft het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, bepaald. Hoeveel geld mensen krijgen, hangt echter af van het aantal kilometers dat auto's gereden hebben. Test Aankoop reageert tevreden op de uitspraak en roept Volkswagen op om ook in ons land consumenten te compenseren.

De rechters deden uitspraak in de zaak van de koper van een tweedehands Volkswagen Sharan. Die kocht de auto in 2014 voor net geen 31.500 euro en hij wilde het volledige aankoopbedrag terug. Volkswagen meende echter dat de auto steeds gewoon had gefunctioneerd en wilde helemaal niets betalen. Maar door de software te installeren waarmee uitstoottests werden gemanipuleerd heeft Volkswagen “bewust en systematisch gedurende verschillende jaren de autoriteiten bedrogen met het oog op winst”, oordeelde de rechter. Uiteindelijk kreeg de VW-bezitter 25.600 euro terug. Daarbovenop komt ook nog rente.

De uitspraak vormt een precedent en heeft mogelijk gevolgen voor nog eens 60.000 zaken die autobezitters tegen Volkswagen hebben aangespannen en die nog lopen. Een aantal van die zaken komt ook nog bij het Bundesgerichtshof terecht. In juli behandelen de rechters daar nog drie zaken.

Ook in België?

Test Aankoop is tevreden met deze beslissing, die de uitkomst van de lopende juridische procedure in België zou kunnen beïnvloeden. De pleidooien daarvan vinden, door de grote werklast en achterstand in onze rechtbanken, pas op 14 en 15 februari 2022 plaats. 

“Het Duitse vonnis dat geen twijfel laat bestaan over de fout vanwege Volkswagen en een schadevergoeding oplegt die in de lijn ligt van wat wij vragen in België, sterkt ons in onze overtuiging om door te gaan”, klinkt het bij Test Aankoop. De consumentenorganisatie blijft tegelijk open staan voor een discussie met VW om tot een minnelijke schikking te komen, zoals in verschillende andere landen is gebeurd.

Lees ook:

De impact van de coronacrisis op de automarkt: 5 gevolgen die we allemaal zullen voelen (+)

Onze autojournalist over de Europese maatregel van 95g CO2-uitstoot: “Alle leuke en sportieve auto’s worden duurder” (+)

Volkswagen Golf 8: Wat je moet weten

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • fons van loon

    Schandalig,dit kan vele duizenden jobs kosten , terwijl uitstoot voor zo goed als niemand een argument is om een auto wel of niet te kopen!

Lees meer