Je auto in de was zetten: bijna niemand doet het tegenwoordig meer, vooral jongere autobezitters niet.
Dreamstime Je auto in de was zetten: bijna niemand doet het tegenwoordig meer, vooral jongere autobezitters niet.

Waarom bijna niemand meer zijn auto in de wax zet

Je vierwieler poetsen of in de wax zetten: het was vroeger een ritueel dat bij automobilisten herhaaldelijk terugkeerde. Maar de moderne autobezitter heeft geen zin, tijd of interesse meer om zijn wagen goed te beschermen tegen de elementen, schrijven onze collega’s van AD.nl.

Volgens The New York Times zijn de schuldigen vooral de ‘millennials’, ofwel de jongere generatie autobezitters. Millennials houden niet van hun auto’s zoals hun ouders dat deden, en als je autowax verkoopt, is dat een probleem.

“Langzame terugloop”

Naarmate de autoliefhebbers onder de babyboomers steeds ouder worden, voelen fabrikanten van autoverzorgingsproducten als Meguiar’s en Turtle Wax zich dan ook genoodzaakt om zich te richten op een generatie die autorijden ziet als een noodzakelijk kwaad en de auto zelf allerminst als een statussymbool.

“Het bereiken van automobilisten van 20 jaar en jonger is iets wat we nog nooit hoefden te doen”, zegt RJ de Vera van Meguiar’s, een van de grootste fabrikanten van autoverzorgingsproducten. “Sinds 2007 zien we een langzame terugloop in de verkopen. Het aantal autoshows daalde, de verkoop van automagazines stortte in en auto’s spraken niet meer tot de verbeelding van kinderen.”

Turtle Wax

Bij concurrent Turtle Wax kwam de omslag rond 2013. “Onze verkopen begonnen terug te lopen”, zegt marketingdirecteur Kelly Cagney. Uit onderzoek bleek dat er een grote groep was die wél zijn auto mooi wilde houden, maar er geen moeite voor wilde doen. Beide topmannen waren het erover eens dat ze meerdere productlijnen moesten ontwikkelen. 

Dat was het begin van de opmars van de synthetische coatings. Want wax is verouderd, iets voor de liefhebber, zeggen experts. Maar de jeugd wil niet eerst de was inwrijven, in laten trekken en vervolgens met veel moeite uitpoetsen. Een keramische coating kan veel moeite besparen en gaat jaren mee, vergeleken met ongeveer een maand voor wax.

Dure behandeling

Het nadeel is dat zo’n behandeling, die door professionals wordt gedaan, duur is. Daarom hebben veel waxfabrikanten keramische ‘hybride’ producten geïntroduceerd, zoals waxsprays die siliciumdioxide of titaniumdioxide bevatten. “Dat maakt de wax duurzamer, maar het is geen keramische coating”, stipt De Vera aan. “Toch doen deze producten het goed, vooral omdat de jeugd gemakzuchtiger is als het gaat om auto-onderhoud.”

11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Andre Stroykens

    Heb mijn wagen laten behandelen voor levering in garage met 3 garantie, heel tevreden over

  • valere vermeulen

    Ik liet mijn wagen wrappen met een clear coat. Beschermd tegen krassen en steenslag.

Lees meer