Dit is het meest gevreesde waarschuwingslampje in een auto.
VW Dit is het meest gevreesde waarschuwingslampje in een auto.

Waarom je dit waarschuwingslampje beter niet kunt negeren

Het is het meest onbegrepen en meest gevreesde controlelampje van een auto-dashboard en kan verwijzen naar de meest uiteenlopende problemen. Soms flikkert het, soms brandt het permanent, maar bijna niemand weet wat je ermee aan moet: het motorblokje, soms met een bliksemschicht.

Veel automobilisten hebben het al eens meegemaakt. Je rijdt probleemloos rond in je auto en plotseling licht uit het niets een geel lampje op in het instrumentarium, in de vorm van een motorblok. Het symbool kan regelmatig knipperen, incidenteel opflikkeren of permanent branden, maar menig automobilist heeft geen idee wat er aan de hand is.

Hoewel het lampje kan verwijzen naar tientallen mankementen aan de motor en/of het uitlaatsysteem, betekent het niet dat je ogenblikkelijk moet stoppen om een sleepwagen te bellen. Wel is het in veel gevallen een waarschuwing dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren, omdat uiteindelijk dure componenten kunnen beschadigen.

In een enkel geval heb je geluk. Het kan zijn dat het symbool enkele malen opflikkert. Dat kan betekenen dat er een ‘glitch’ zit in het OBD-systeem van de auto. Dit On Board Diagnosis-systeem zit sinds de jaren tachtig in auto's en bestaat uit computers die steeds meer 
voertuigprestaties controleren, zoals motortoerental, brandstofmengsel en ontstekingstijdstip. De Check Engine-lampjes gaan branden wanneer een circuit, component of systeem niet slaagt voor een basistest die de boordcomputers bij elke start uitvoeren, of wanneer deze tijdens het rijden een afwijkende meting registreren.

Wanneer het probleem niet kan worden verholpen, schakelt de computer de gele waarschuwingsindicatie in met het motorsymbool. Ook slaat de computer een ‘probleemcode’ op in het geheugen die de bron van het probleem aanwijst, zoals een defecte sensor of een motor die niet goed werkt. Die code kan alleen worden uitgelezen door diagnose-apparatuur van een dealer of specialist. 

Tips voor als het lampje brandt:

- Stop de auto, zet de motor af en probeer na een paar seconden opnieuw te rijden. Soms is er sprake van een lichte verstoring of een zogeheten ‘glitch’ in een van de boordcomputers.  

- Zoek naar een probleem dat onmiddellijke aandacht vereist. Controleer de dashboardmeters en -lichten op aanwijzingen voor lage oliedruk of oververhitting. Deze omstandigheden betekenen dat je moet stoppen en de motor moet afzetten zodra je een veilige plaats kunt vinden om dit te doen. Bij sommige auto’s betekent een geelverlicht symbool dat je het probleem moet onderzoeken, terwijl een rood verlicht symbool betekent dat je onmiddellijk moet stoppen en de motor af moet zetten.

- Verlaag je snelheid en laadlast. Als het lampje knippert en/of je ernstige prestatieproblemen opmerkt, zoals vermogensverlies, verlaag dan je snelheid en probeer de motor minder te belasten. Het zou bijvoorbeeld een goed idee zijn om te stoppen met het trekken van een aanhangwagen of caravan. Laat de auto zo snel mogelijk controleren om dure schade te voorkomen.

- Draai je tankdop goed vast. Dit lost vaak het probleem op. Houd er rekening mee dat het verschillende ritjes kan duren voordat het licht wordt gereset. Sommige voertuigen hebben een aparte indicator die waarschuwt voor een losse tankdop voordat het lampje ‘check engine’ aanfloept.

- Weersta de aandrang om de accu van de motor los te koppelen om het systeem te resetten om zodoende het lampje uit te schakelen. Als de radio van je auto een anti-diefstalfunctie heeft, blijft er een onwerkzaam audiosysteem over totdat je de juiste beveiligingscode kunt invoeren. In alle andere gevallen is het een poging waard. Komt de waarschuwing terug, dan is een bezoek aan de werkplaats voor een exacte diagnose onvermijdelijk.

Risico op dure reparatie

Omdat er letterlijk tientallen redenen zijn waarom het licht kan branden, zijn de risico’s moeilijk te bepalen door eenvoudig naar het dashboard te kijken voor aanvullende informatie. Wanneer een probleem met de koelvloeistoftemperatuursensor bijvoorbeeld niet wordt opgelost, kan je motor oververhit raken. Als er te veel onverbrande brandstof in het uitlaatsysteem komt, kan dit een katalysator kapotmaken en problemen met de verbranding kunnen bijvoorbeeld leiden tot defecte kleppen in de cilinderkop.

Alle automerken hebben standaardtarieven voor het exact diagnosticeren van het probleem dat wordt aangeduid met het controlelampje. De prijzen voor het uitlezen van de controlesystemen beginnen bij de meeste merken tussen de 80 en 120 euro.

50 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Erwin De Baetselier

    inderdaad … de garage doet niks, "hangt je wagen aan de computer", doet een reset op het lampje dwz schakelt het lampje uit. Rekent 100EUR aan en zendt je weer naar huis. Dieven!!!

  • Erwin De Mulder

    Ja dat lampje ....ik heb dat ook ooit gehad.Naar de garage,volgens het diagnosesysteem moest een zeer duur onderdeel vervangen worden. Mijn garagehouder twijfelde ook en resette het boeltje en gaf mij de raad terug te komen -indien het zich opnieuw zou voordoen.Sindsdien rij ik opnieuw al meer dan 2 jaar zonder dat het lampje mij opnieuw kwam verontrusten....

Lees meer