BMW

Zeven Belgische steden laten hybride BMW’s automatisch elektrisch rijden

Om de luchtkwaliteit in onze Belgische grootsteden te bevorderen, kunnen bestuurders van een plug-in hybride BMW 3 Reeks, 7 Reeks of X5 vanaf vandaag een nieuwe eDrive Zones App installeren. Door gebruik te maken van geofencing kunnen Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt en Luik hun bezoekers zo ‘dwingen’ om zuiver elektrisch het stadscentrum in te rijden.

BMW, die zwaar inzet op oplaadbare hybride technologie, heeft als eerste autobouwer een eDrive Zones App ontwikkeld. Daarmee schakelt de plug-in hybride 3 Reeks, 7 Reeks of X5 van aangemelde bestuurders automatisch over op de elektrische rijmodus bij het binnenrijden van een stadscentrum, om zo een bijdrage te leveren aan de plaatselijke luchtkwaliteit.

Alle bestuurders van de wagens die in aanmerking komen (de plug-in hybride 2 Reeks en 5 Reeks worden voorlopig niet met de eDrive Zone-technologie uitgerust, nvdr) zullen de eDrive Zones app automatisch toegestuurd krijgen. De verschillende zones zijn afgebakend door GPS-coördinaten op basis van grote bestaande grenzen (rivieren, ringwegen, …), maar omvatten altijd de binnenstad. Inclusief de lage-emissiezones in Antwerpen, Gent en Brussel, uiteraard.

België fungeert samen met Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland als pilootland voor de nieuwe technologie. Voorlopig hebben al zeven Belgische grootsteden hun ‘eDrive Zone’ afgebakend via geofencing: naast Antwerpen, Gent en Brussel gaat het om Bergen, Brugge, Hasselt en Luik.

Gratis laden

Om gebruikers te stimuleren om het nieuwe systeem te adopteren, plant BMW vanaf de zomer ook de invoering van een puntensysteem. Wie veel gebruik maakt van lokaal emissievrij rijden in de eDrive zones, zullen daarvoor beloond worden met punten die ingeruild kunnen worden tegen gratis laadminuten.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Geert Tamsyn

    Blijkbaar niet begrepen waarom Tesla vorig jaar Maxwell heeft opgekocht, en waarom daarna de koers van het Tesla-aandeel zo snel gestegen is.

  • raf peeters

    Ach plots zijn batterijen niet de toekomst,vanwaar plots weer de ommekeer?.Als er morgen eentje komt vertellen dat we op bananen kunnen rijden is dit de toekomst zeker?.Heeft hier eentje iets opgevangen waar ie totaal weer geen kennis van heeft en nu zijn de supercondensatoren de toekomst. Weet je wel wat een condensator en de werking ervan is?.Zolang ze niet een systeem hebben de energie die nodig is te sturen zullen condensatoren ook maar een natte droom blijven anders was het al op de markt

Lees meer