3 Uitlaten onder een A-klasse van Mercedes-tuner Brabus
Brabus Uitlaten onder een A-klasse van Mercedes-tuner Brabus

Zijn de dagen van extreem luidruchtige sportwagens geteld? Nieuwe Europese regels op komst

Nieuwe auto’s worden de komende jaren een stuk stiller. Dat heeft te maken met aangescherpte Europese regels die eraan komen en zachter (uitlaat-)geluid verplicht maken. Dat meldt het Australische autoblad Motoring naar aanleiding van een gesprek met een ontwikkelingsingenieur van Mercedes-AMG. 

De sportieve modellen van dat merk staan momenteel juist bekend om hun heftige uitlaatgeluiden, maar dat zou dus gaan veranderen.

De aanscherping van de regels heeft te maken met de manier waarop de decibellen uit de uitlaten gemeten worden. Op dit moment wordt een model beoordeeld op zijn ‘standaard’-geluid; bij sportieve modellen (zoals een Ford Mustang of een Porsche 911) kun je de klank vaak in standje ‘normaal’ zetten, waarbij het uitlaatgeluid gedempt wordt. Maar wie meer lawaai wil, kan kleppen in de uitlaten met een druk op de knop open zetten, waarna de auto meer gaat brullen. Op die manier omzeilen fabrikanten de regels, waardoor hun modellen toch iets luider kunnen zijn.

Luide stand

Onder de nieuwe regels worden de auto’s gemeten in hun meest luide stand. Handig omzeilen kan dan dus niet meer. De eerste modellen die ontwikkeld zijn onder de nieuwe regels zijn de Mercedes-AMG A45 en CLA45, die allebei inderdaad een stuk stiller zijn dan hun voorgangers. Andere sportieve merken zullen hoogstwaarschijnlijk volgen.

AMG-technicus Bastian Bogenschutz verklaart tegenover Motoring dat er geen speciale uitlaatsystemen worden ontwikkeld voor bijvoorbeeld Amerika, waar de Europese regels niet gelden. Dat zou te duur en te ingewikkeld zijn. Het lijkt er dus op dat de dagen van extreem luidruchtige sportwagens geteld zijn.

Voor de bestuurders van die auto’s is er overigens wel een doekje voor het bloeden; steeds meer fabrikanten spelen het ‘echte’ motorgeluid tijdens het rijden af via de speakers in het interieur. Zo krijg je toch nog een beetje van het spektakel mee.

3 De Mercedes-AMG CLA Shooting Brake is nu al stiller dan zijn voorganger
Daimler De Mercedes-AMG CLA Shooting Brake is nu al stiller dan zijn voorganger
3 De Mercedes-AMG A45 S
Daimler AG De Mercedes-AMG A45 S

69 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • stephan Maris

    Geen probleem hoor. Terug in de tijd dan, gestolen fiets rijdt het best. Banden versleten? Dan zetten we hem weer waar hij stond en op naar een andere. Auto’s en moto’s is altijd wel mijn hobby geweest maar aan alles komt eens een eind. Kan ik onmiddellijk part time beginnen werken want andere geldverslindende hobbys heb ik niet. Wat controleidioten een hoorn zetten terwijl die de burger aant pesten zijn zie nog wel zitten in mijn extra qualitietime , maar dat kost niks.

  • Hubert Lescroart

    Het gaat hier vooral om motoren , brommers en dan vooral Italiaanse sportwagens. De Co2 uitstoot moet héél hoog zijn want ze stinken zoals de pest. Wanneer zal er daar aan iets gedaan worden ? Jan met de pet wordt extra geviseerd met zijn 10 jaar oud dieseltje die véél minder vervuilend is dan die voorgaande !

Lees meer