photo_news

Zwakke tweedehandsmarkt doet leasesector bloeden: “Tijd van steeds meer auto voor minder geld is voorbij”

De belangrijkste Belgische autoleasebedrijven boekten vorig jaar 40 procent minder winst. Het gehavende imago van de diesel en de moeilijke tweedehandsverkoop brengen de sector in de problemen. Dat schrijft De Tijd.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De gouden jaren van de Belgische autoleasesector lijken stilaan voorbij. De grootste vijf leasebedrijven van België boekten vorig jaar 112 miljoen euro bedrijfswinst, een kwart minder dan in 2017. Dat blijkt uit een analyse van de jaarrekeningen. Netto hielden de grote vijf spelers 67 miljoen euro over, een daling van bijna 40 procent tegenover een jaar eerder.

Nochtans ging de omzet van de grote spelers vorig jaar hoger als gevolg van de licht groeiende leasemarkt. Dat de bedrijven toch minder winst boeken, is grotendeels te wijten aan de moeilijke verkoop van leasewagens op de tweedehandsmarkt. Het dieselgateschandaal bij Volkswagen in 2015 kelderde de populariteit van dieselauto's. Daardoor raken leasebedrijven hun oude diesels veel minder makkelijk kwijt dan verwacht.

De dalende winsten laten zich voelen bij werknemers met een leasewagen. "Vroeger kregen bestuurders altijd mooiere auto's voor dezelfde budgetten. Daar komt een einde aan. De tijd van steeds meer auto voor minder geld is voorbij", luidt het.

47 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • piet devlieger

    Al die einde leasing diesels gaan naar het vroegere Oostblok of naar Afrika maar wel tegen lage prijzen. Daar zullen ze nog 30 jaar rondrijden en de uitstoot waait naar hier. Zie het Saharazand dat hier soms belandt. Een taxibedrijf dat ik ken heeft Mitsubishi volumewagens die met 700.000 km verkocht worden aan een bedrijf in Polen waar ze een 'nieuw leven' beginnen. En hier zitten de politici maar de hele autohandel naar de knoppen te helpen.

  • Christian Alex

    Volgens de groenen moet de bedrijfswagen verdwijnen. In zulks geval droogt de tweedehandsmarkt op en rijd iedereen met een oude auto. De meeste mensen kunnen zich helemaal geen nieuwe auto permiteren. Oudere mensen vereenzamen verder, want die mogen met hun diesel de stad niet meer binnen. De gemiste fiscale inkomsten, daar staan ze ook niet bij stil.

Lees meer