Exclusief voor abonnees

Grote YouTube-kanalen sluiten zich aan bij vakbond

Een grote groep mensen die hun brood verdienen via advertentie-inkomsten bij hun video's op YouTube, sloten zich samen aan bij IG Metall. Dat is de grootste Duitse werknemersvakbond. Verschillende creatievelingen klagen al langer dat ze de speelbal zijn van de keuzes die het sociale medium maakt. YouTube heeft de macht om geen advertenties te tonen bij inhoud die het onkies acht voor zijn adverteerders. Dat is meer en meer het geval sinds enkele schandalen waarbij bedrijven hun reclame zagen verschijnen bij video's met radicale uitspraken of ronduit illegale daden. Een rist populaire vloggers - video-bloggers - voelt zich mee gestraft door de veranderingen. Omdat er niet naar hen werd geluisterd, willen ze hun stem nu luider laten klinken via IG Metall.

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en steun Rode Neuzen Dag. Jouw eerste betaling gaat integraal naar Rode Neuzen Dag

  • Steun Rode Neuzen Dag en word abonnee voor 27/11
  • Slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wil
Abonneer je nu

Lees meer