Foto ter illustratie.
thinkstock Foto ter illustratie.

Niemand is zo tolerant voor alcohol in het verkeer als de Belgen

ENQUÊTE IN 32 LANDEN

Niemand is zo tolerant voor alcohol in het verkeer als Belgen. In de internationale ESRA-studie zegt een kwart dat hij de voorbije maand met de auto gereden heeft wanneer hij mogelijk een glas te veel op had. Op de fiets doen nog meer landgenoten dat.

Het aantal letselongevallen onder invloed van alcohol in ons land mag het voorbije decennium dan wel met 26 procent gedaald zijn, toch zien veel Belgen geen graten in drinken en rijden. De internationale ESRA-studie ondervroeg inwoners van 32 landen over hun gedrag in het verkeer. 24 procent van de Belgen zegt dat hij de laatste maand gereden heeft terwijl hij mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zat. In geen enkel land ligt dat aantal hoger. 

België voert ook de Europese ranglijst aan wat betreft de aanvaarding van dronken rijden. Daarnaast zegt 28 procent van de fietsers dat ze mogelijk dronken de weg zijn opgegaan. "Van dit rapport kan je moeilijk vrolijk worden", zegt Stef Willems, woordvoerder van veiligheidsinstituut Vias.  De studie legt volgens het Vias “ontzettend veel pijnpunten bloot in onze verkeersveiligheidsmentaliteit”.

"We zijn gewoon te tolerant. Als je zegt dat je mogelijk gereden hebt met een glas te veel op, zeg je eigenlijk dat je nog kan rijden in beschonken toestand. Zolang mensen dat denken, blijven ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Voor fietsers gelden dezelfde regels als voor automobilisten: niet meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed."

Niet enkel alcohol, maar ook drugs vormen een probleem. 7 procent van alle Belgische bestuurders zegt te rijden een uur nadat ze drugs genomen hebben. Bij jongeren tot 24 jaar is dat zelfs meer dan 1 op 8.

Rijdt u soms met de auto, een uur nadat u drugs genomen hebt? Wilt u daarover (anoniem) vertellen? Stuur dan een mailtje naar bhl@hln.be Vermeld zeker uw gsm-nummer.

“Nog altijd geen echte verkeersveiligheidscultuur in Vlaanderen”

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde vindt dat de bobcampagne het hele jaar moet lopen om mensen bewust te houden van de alcoholproblematiek in het verkeer. “We moeten blijven inzetten op de verhoging van de pakkans in combinatie met campagnes”, zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer. “Dat is naar onze mening de beste remedie. Een bobcampagne zou eigenlijk doorheen het volledige jaar moeten lopen om de mensen alert te houden van de huidige problematiek.”

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ontbreekt het ons in Vlaanderen nog altijd aan een echte verkeersveiligheidscultuur. “Wij zijn een volk dat houdt van lekker eten en drinken en dat moet ook zo blijven”, zegt Weyts. “Maar bijvoorbeeld in Scandinavische landen zie je veel meer een mentaliteit waarbij rijden en drinken absoluut onverenigbaar zijn en daar zitten wij helaas nog niet.”

Volgens Weyts kan de mentaliteit veranderd worden met controles én ook met sensibilisering. “We zien gelukkig ook positieve signalen, want de gevaarlijke combinatie van rijden en drinken is er cultureel een beetje aan het uitgroeien bij jongere generaties.” 

Lees het hele verhaal in HLN+, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken gratis!

71 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Patrick Van Assche

    Nog niet eens zo lang geleden was het "tournée générale" wanneer "ze" er stonden om te "blazen". Niemand van ons vond dat toen "not done". Waarom moeten wij een levensstijl opgeven waar een meerderheid aan mensen zich goed bij voelde ? Die 0,5promille grens moet terug naar 0,8 en het aantal controles moet naar beneden. Mijn draagvlak voor dit soort heksenjacht is ruimschoots overschreden.

  • Robin Hufton

    Rijden onder invloed van alcohol of drugs is binnen mijn vriendenkring Not Done! Maar zat op de fiets daar zie ik geen graten in, als je op de weg valt en overreden word -> pech dat is het risico dat je neemt.

Lees meer