3
ANP

Exclusief voor abonnees

Twee crashes met nieuwe Boeing: fantastisch vliegtuig, als piloot ermee kan vliegen

Twee crashes met nieuwe Boeing: veilig genoeg voor Europa en VS, niet voor China, Indonesië en Ethiopië

Een gloednieuw vliegtuig dat in minder dan een half jaar tijd tweemaal tegen de grond smakt met 346 doden tot gevolg. Verontrustend. In China, Zuid-Afrika, Indonesië en Ethiopië blijft de Boeing 737 MAX-8 voorlopig aan de grond. Dat Europa en de VS wél nog groen licht geven, moet passagiers geruststellen, volgens luchtvaartexpert Luk De Wilde. Al geeft Boeing vooral mee dat de crew de juiste opleiding moet krijgen.

Je hebt 12% van dit artikel gelezen

22 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Inge Beullens

    Jean Minne: er heeft nooit een rolls royce motor onder een 737 gehangen... Alleen PW en CFM. De PW dateert nog van de 200 series. Men vermoed dat het probleem zich situeert in het mcas systeem dat ten onrechte een stall recovery uitvoert doordat het foutieve data toegespeelt krijgt van de AOA sensors. Hierbij gaat de stabilizer het vliegtuig nose down trimmen. Nochtans kan je op de 737 de stabilizer trim uitschakelen dmv de stab trim cutout switches. Je hebt dan manuele controle...

  • Guy Bevers

    Aanpassingen aan het vliegtuig niet genoeg getest vraagt om problemen !!!

Lees meer