2 Een veganistische maaltijd.
thinkstock Een veganistische maaltijd.

Veganisten met B12-tekort lopen meer risico op bloedarmoede en dementie

Vegetarisch of veganistisch eten zorgt er steeds vaker voor dat we met een vitamine B12-tekort kampen, waarschuwen artsen. Op termijn kan dat tot bloedarmoede of neurologische aandoeningen leiden. "Informeer je grondig voor je vlees en zuivel van het menu schrapt", raden experts aan.

Naar schatting 20% van de volwassenen heeft een vitamine B12-tekort waardoor neurologische symptomen kunnen optreden, zoals tintelingen, moeilijk stappen of geheugenproblemen. Dat schrijft bioloog Wencel Top in de artsenkrant 'Periodiek' van het Vlaams Artsenverbond. Bij 60-plussers stijgt dat percentage tot 40%. Top ziet een verklaring in het groeiend aantal vegetariërs en veganisten, wat ook hoogleraar voeding en gezondheid Theo Nieuwold (KU Leuven) beaamt. "Ons lichaam maakt die essentiële vitamine niet zelf aan. Je haalt ze uit dierlijke producten, zoals vlees, vis en in mindere mate melk, kaas, yoghurt en eieren. Wie besluit die te schrappen, moet ze vervangen door supplementen om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te halen. Goede websites voor vegetariërs en vegans waarschuwen daar gelukkig ook voor."

Houterig stappen

Doe je dat niet, dan kan bloedarmoede optreden, met futloosheid en vermoeidheid als voornaamste symptomen. Maar ook voor ons zenuwstelsel is B12 noodzakelijk, legt neuroloog Rik Vandenberghe (UZ Leuven) uit. "Een tekort kan zorgen voor tintelingen in handen en voeten, minder kracht en op termijn problemen met wandelen, waardoor je houterig gaat lopen. Daarnaast kunnen zenuwen in de hersenen aangetast worden, met geheugenproblemen en zelfs dementie tot gevolg."

Dat ouderen een hoger risico lopen, komt wellicht doordat ze de vitamine minder makkelijk opnemen omdat ze bijvoorbeeld bepaalde medicatie nemen.

"Ook kinderen, adolescenten, zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, vormen een extra kwetsbare groep", aldus nog Vandenberghe. "De Koninklijke Artsenvereniging raadde vorige week in een rapport veganisme nog af bij die groep mensen. Je kan daarover discussiëren, maar één punt is duidelijk: wie vlees, vis of alle dierlijke producten schrapt, moet zich goed informeren en laten controleren op eventuele tekorten." (ND)

2 Linzen worden vaak door veganisten gegeten als vleesvervangers.
thinkstock Linzen worden vaak door veganisten gegeten als vleesvervangers.

6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Willem Verachtert

    Vleeseters nemen ook supplementen B12. Ze we te het alleen niet. De koeien en varkens krijgen die supplementen in hoge dosis om het B12 gehalte te verhogen. Veganisten laten alleen de koe en varkens ertussen uit

  • Jürgen Hertoghe

    20% een te laag B12, 40% bij ouderen (volgens dit artikel)... Terwijl slechts 3% een veganistisch voedingspatroon heeft Maw, een B12 tekort is iets waar iedereen zich voor moet behoeden en heeft niks met veganisme te maken. B12 zit ook van nature niet in vlees! Gelukkig zijn veganisten gemiddeld wel beter geïnformeerd en weten ze dat dit een noodzakelijk supplement is... Voor iedereen!

Lees meer