2 De Cowboy is een elektrische fiets die ontwikkeld werd door een Belgische start-up.
Baert Marc De Cowboy is een elektrische fiets die ontwikkeld werd door een Belgische start-up.

Belgische start-up Cowboy haalt in amper 12 minuten doelstelling van crowdfunding binnen

Cowboy, de Belgische start-up die elektrische fietsen produceert, heeft al na 12 minuten al het doel van zijn crowdfundingactie bereikt. Dat meldt het bedrijf. Twee uur na de start staat de teller zelfs al op 162 procent van het verhoopte bedrag.

Cowboy kondigde vorige week aan een crowdfundingactie te organiseren. Het bedrijf hoopte zo meerdere miljoenen te verzamelen "om zijn ambities te ondersteunen", klinkt het. De actie ging vanochtend van start voor de 45.000 leden van zijn gemeenschap, vanaf 12 december kan iedereen die een account heeft bij het platform Crowdcube 20 euro of meer investeren.

De start-up haalde 12 minuten na het begin van de actie om 9 uur al het gewenste bedrag van 1,2 miljoen Britse pond (1,4 miljoen euro) binnen. Rond 11 uur stond de teller al op 1,95 miljoen pond (2,27 miljoen euro) van 734 investeerders. Een aanzienlijk gedeelte van de 1,2 miljoen pond werd door een durfkapitaalfonds geïnvesteerd om de crowdfunding een boost te geven, maar toch overtreft de crowdfunding alle verwachtingen.

"Enorme verrassing”

"Dit is een enorme verrassing", zegt CEO Adrien Roose. "Het was de eerste keer dat we een crowdfunding organiseerden en we wisten niet wat we konden verwachten. We hadden ons bescheiden opgesteld." De crowdfunding was voor Cowboy een manier om zijn gemeenschap mee te laten investeren in zijn avontuur. "Het geld zal worden geïnvesteerd in onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe producten", zegt Roose. Het bedrijf heeft ook al verschillende keren geld opgehaald via durfkapitaalfondsen en zal dat blijven doen.

Cowboy laat de crowdfunding nog verder lopen en zal in de komende uren of dagen beslissen wanneer ze stopgezet zal worden. "We hebben nog niet beslist waar we de limiet gaan leggen", zegt Roose.

Cowboy werd in 2017 opgericht in Brussel. De start-up ontwikkelt "slimme" elektrische fietsen, met bijvoorbeeld een beveiligde digitale sleutel om de fiets op te starten en een geïntegreerd navigatiesysteem.

In 2019 werden naar eigen zeggen meer dan 5.000 fietsen verkocht, een aantal dat de onderneming volgend jaar hoopt te verdrievoudigen. Cowboy is actief in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

2
Baert Marc

1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Nico Lauwaert

    Als her enkel bij de fietsen die ze nu hebben zullen ze nooit uit de schulden geraken, dus zullen ze hun verkoop "boosten" en laten overnemen die dan wellicht de technologie gebruikt of failliet gaat ! Het was handig geweest om hun verlies cijfers er ook bij te zetten tov hun verkochte modellen opgepompte verkoop meer is het niet.

Lees meer