BELGA

"20 procent minder verkoop dan vorig jaar op koopzondag"

De laatste koopzondag voor Kerstmis is voor de handelaars niet zo succesvol als vorig jaar. Dat zegt Comeos, de federatie voor handel en diensten. Om 15.30 uur waren al 1.321.510 elektronische betalingen geregistreerd. "Dat zijn er 20 procent minder dan op hetzelfde moment een jaar geleden op de laatste zondag voor de feestdagen", zegt Comeos.

"Het koopweekend bevestigt én versterkt de negatieve spiraal waar de handel zich al het hele jaar in bevindt", zegt de federatie. De hoop van veel winkeliers was op de koopweekends gevestigd, want de decembermaand zou het jaar nog enigszins kunnen redden. "Maar dat blijkt niet te gebeuren. Zaterdag hadden we een uur lang problemen met het betaalverkeer, op zondag verkopen we in de winkels een vijfde minder dan op de laatste zondag voor kerst vorig jaar", zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. "Dat is behoorlijk dramatisch als je weet dat in sommige sectoren tot dertig procent van de jaaromzet nu wordt gemaakt."

Comeos ziet drie mogelijke oorzaken voor het slechte weekend. "Vorig jaar viel het weekend dichter bij kerstavond. Nu hebben de mensen nog tot woensdag om inkopen te doen. Vooral voor voedingswaren maakt die ene dag extra een groot verschil", zegt Michel. "Een tweede reden is de online handel: webwinkels doen al sinds oktober goede zaken. Er is dus onmiskenbaar een verschuiving naar e-commerce. Voor handelaars hoeft dat geen drama te zijn, als ze zelf een deel via hun eigen webshop kunnen recupereren. Wie dat niet kan, ziet zijn verkoop verder afkalven."

Problemen met betaalverkeer

Een derde verklaring ziet Comeos in de problemen met het betaalverkeer van zaterdag. "De schade valt onmogelijk te becijferen", klinkt het. "Enerzijds heb je het rechtstreekse verlies van mensen die hun aankopen niet konden betalen en dus zonder koopjes de winkel verlieten. Belangrijker is echter het vertrouwen van de consument: we weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen."

Comeos eist een "onafhankelijk onderzoek" naar Worldline, de beheerder van het betaalverkeer. "We werkten een jaar lang samen met Worldline om de ramp van 23 december 2013 te vermijden. Vergeefs, zo bleek. Wat de oorzaak van de storingen ook was, we eisen van Worldline doortastende maatregelen. We zijn niet langer tevreden met hun analyses, maar eisen een onafhankelijk onderzoek. We contacteren daar maandag de minister van Economie voor. En we houden de optie open om gerechtelijke stappen te zetten tegen Worldline."

Lees meer