3 Een Seat Ibazi TGi.
rv Een Seat Ibazi TGi.

Exclusief voor abonnees

10 vragen over CNG, het perfecte alternatief voor benzine of diesel

Komt CNG eindelijk van de grond? Het zou tijd worden. Aardgas wordt al veel te lang over het hoofd gezien als alternatief voor diesel en benzine. Onbegrijpelijk. Waarom aardgasrijden verstandiger blijft dan elektrisch en milieuvriendelijker is dan hybride benzinemotoren. En vooral: geen enkele reden waarom CNG ook niet iets voor u zou zijn.
Joost Bolle

Je leest of hoort het wel iedere week in de algemene pers. Hoe alweer de een of andere stad zweert dat er over een paar jaar geen enkele dieselauto meer binnen mag. Hoe er voor ons een groene toekomst ligt met auto’s die rijden op waterstof. En vooral hoe we dringend allemaal elektrisch moeten gaan rijden.

Onlangs legden we nog uit dat de dieselmotor veel te vroeg is verketterd. Voor sommige toepassingen zoals grote auto’s die veel kilometers rijden, blijft die een absolute must. Net zoals we al vaak stelden dat onze maatschappij nog niet klaar is voor de elektrische auto en elektrisch rijden helemaal niet zo groen is als men laat uitschijnen.

Maar vooral: iedereen lijkt te vergeten dat er vandaag al een heel eenvoudige en meteen inzetbare brandstof is die al een gigantisch verschil maakt. Voor het milieu. Voor uw portemonnee. Een oplossing die zich laat samenvatten met drie letters: CNG. Kort voor Compressed Natural Gas. Of eenvoudiger: aardgas. Alleen moet de autowereld en vooral de overheid uit een lethargische slaap gewekt worden. En die oplossing veel meer gaan promoten in plaats van het gebruik van andere brandstoffen zwaar te belasten of te verbieden — Brussel wil vanaf 2030 geen diesel meer binnenlaten, ook geen motor van de nieuwste generatie. Waanzin!

Waarom het onbegrijpelijk is dat er in ons land nog maar 10.000 auto’s op aardgas rijden. Tien vragen en antwoorden over CNG.

Is een CNG-auto niet duurder?

Neen. Als je alles bij elkaar neemt, dan rij je zelfs heel wat goedkoper. Te beginnen met de aankoopprijs: reken op een factuur die vergelijkbaar is met een dieselauto. Misschien een paar honderd euro meer. En gemiddeld 2.400 euro duurder dan hetzelfde model met een benzinemotor. Anderzijds moet je tot 2020 geen jaarlijkse verkeersbelasting betalen, en ook geen BIV (eenmalig bij inschrijving nieuwe auto). Maar een CNG-auto is vooral een serieus pak goedkoper dan een hybride of volledig elektrische auto. We nemen als voorbeeld de Volkswagen Golf, de enige auto die met alle ‘brandstoffen’ verkrijgbaar is. De aardgasversie van de TGi kost net geen 23.000 euro. Voor de kleinste benzinemotor betaal je een slordige 1.500 euro minder. De goedkoopste diesel kost een dikke 2.500 euro meer. En voor zowel de hybride als de elektrische Golf betaal je zomaar eventjes 16.000 euro meer!

Tanken aan de CNG-pomp is een pak goedkoper. Volgens een studie van de CREG, de regulator van de elektriciteit- en gasmarkt, is aardgas afhankelijk van het station 35 à 75 procent goedkoper dan benzine en diesel, maar vooral ook 20 procent goedkoper per kilometer dan elektriciteit. En zelfs 60 procent goedkoper dan de hybride auto die tegenwoordig overal wordt aangeprezen als dé oplossing. Je zou je bij dat laatste vragen stellen...

Is aardgas niet gevaarlijk?
Even gevaarlijk als het kookfornuis of de verwarming thuis. Onderweg veiliger dan benzine. En geen nood als je morst, want aardgas is vluchtig. En vooral: aardgas vliegt in brand bij 580 graden, benzine doet dat al bij 220 graden.

Vind ik overal een CNG-station?
Neen. Daar knelt het schoentje, maar dan wel almaar minder hard. Vandaag zijn er in België nog maar een negentigtal stations, waarvan bijna 80 in Vlaanderen. Maar er wordt aan gewerkt. Vlaanderen wil tegen 2020 groeien naar 300 stations. Of hoe je dan zowat overal zult kunnen tanken. Idem voor andere Europese landen. Frankrijk heeft er vandaag 55 maar wil er over drie jaar bijna 500 hebben.

Wat als ik geen pomp vind?
Dan switch je gewoon naar benzine. Een motor die met CNG kan rijden, kan ook met benzine rijden. In een CNG-auto zitten twee reservoirs: eentje voor gas en eentje voor benzine. Het voordeel is dat je dus nooit het risico loopt om stil te vallen zoals met een elektrische auto, want benzinestations zijn er overal. Het enige nadeel: omdat er plaats gevonden moet worden voor de CNG-tank, heb je bij de meeste 
modellen minder kofferruimte.

Mag ik in de ondergrondse garage met die gastank?
Je verwart CNG met LPG, een brandstof die al tientallen jaren beschikbaar is en ook veel goedkoper dan benzine en diesel. LPG is een product dat verkregen wordt bij het raffineren van aardolie en dat zwaarder is dan lucht. Vandaar dat verbod voor LPG-auto’s om in ondergrondse garages te parkeren. CNG komt gewoon uit de grond en is lichter dan lucht. Geen probleem dus voor om het even welke garage. Kortom: om morgen over te stappen naar CNG, moet je helemaal niets aan je mobiliteitsgewoonten veranderen. Wat bijvoorbeeld wel het geval is met een elektrische auto: met de zeer beperkte laadinfrastructuur en de tijd die je nodig hebt om je auto op te laden, zit ver rijden er nog altijd niet in.

Is elektrisch rijden niet milieuvriendelijker?
Neen. De lobby rond de elektrische auto zal beweren van wel, maar je moet het volledige plaatje bekijken. Elektriciteit moet eerst aangemaakt worden en zolang dat niet op een volledig milieuvriendelijke manier gebeurt, kun je de elektrische auto niet ‘groen’ noemen. Bekijk de Belgische situatie: elektriciteit wordt vooral gemaakt met kernenergie of ingevoerd uit landen waar ze nog veel steenkoolcentrales hebben, zoals Duitsland. Ook daar is een prijs voor het milieu aan verbonden, net zoals aan de recyclage van de batterij als de elektrische auto afgeschreven is.

In vergelijking met benzine en diesel zijn de cijfers behoorlijk indrukwekkend. Als je op aardgas rijdt, produceer je 10 à 20 procent minder CO2. Zelfs in vergelijking met de nieuwste generatie dieselmotoren verspreid je 77 procent minder fijnstof en tot 90 procent minder giftige stikstofoxides NOx. En een motor die op aardgas draait, produceert ook maar half zoveel lawaai als een dieselmotor.

Ook niet onbelangrijk: om de stations te bevoorraden, is geen transport met grote tankwagens nodig zoals wel het geval is met benzine en diesel. Een tankstation staat immers bovenop een pijpleiding en België is in Europa een kruispunt van aardgasleidingen. Of hoe ons land eigenlijk geknipt is om de CNG-auto massaal te omarmen.

Verbruik ik meer dan met benzine?
Ja. In principe verbruik je iets meer. Daar cijfers op kleven is moeilijk: het gemiddeld verbruik van je auto hangt immers in de eerste plaats af van je rijstijl. Het is in ieder geval geen verschil dat je serieus zult merken. Wat je wel zult merken, is dat je sneller moet gaan tanken. Omdat het reservoir niet zo groot is, heb je bij de meeste modellen een kleinere autonomie. Weliswaar als je uitsluitend op CNG rijdt. Immers, zoals eerder gesteld: in noodgevallen kun je nog altijd voort op benzine. Auto’s die vanuit de fabriek uitgerust zijn voor aardgasrijden, doen dat zelfs automatisch zonder dat je er ook maar iets van merkt.

Kan ik mijn auto klaarmaken voor CNG?
Ja. Dat is de zogenaamde ‘retrofit’. Het kan met de meeste benzinemotoren: aanpassen voor gebruik met CNG. Nadeel: reken op pakweg 5.000 euro voor de hele installatie. Dat is een pak meer dan het prijsverschil tussen een nieuwe CNG-auto en zijn vergelijkbare versie met benzine.

Slijt mijn motor niet sneller?
Neen. Het is omgekeerd. Omdat de verbranding schoner is en minder residu achterlaat, slijt je motor minder snel dan met benzine of diesel.

Is het aanbod aan auto’s niet klein?
Natuurlijk zijn er meer benzine- en dieselauto’s, maar het aanbod groeit snel. Berlines, breaks, SUV of Ludospaces: je vindt alle koetswerktypes op CNG. Volkswagen, Seat, Opel, Skoda, Fiat, Audi, Mercedes of Ssangyong hebben al heel wat modellen in de showroom, die vanuit de fabriek geprepareerd zijn om op CNG te rijden of door de Belgische invoerder aangepast zijn.

Twee interessante CNG-auto’s:

3 De Ssangyong XLV (19.840 euro, tijdelijke actie) is een zogenaamde ‘retro-fit’. Met andere woorden: Ssang­yong België bouwt de benzineversie 1.6 e-XGi om zodat hij ook op gas kan rijden. Interessant omdat je nergens anders meer ruimte voor je geld krijgt. De XLV is inderdaad een bijzonder ruime SUV.
rv De Ssangyong XLV (19.840 euro, tijdelijke actie) is een zogenaamde ‘retro-fit’. Met andere woorden: Ssang­yong België bouwt de benzineversie 1.6 e-XGi om zodat hij ook op gas kan rijden. Interessant omdat je nergens anders meer ruimte voor je geld krijgt. De XLV is inderdaad een bijzonder ruime SUV.
3 Interessant voor dagdagelijks gebruik om en bij de deur: de Seat Ibiza (16.690 euro). Na de Mii en de Leon heeft Seat nu ook een TGi-versie van de leuke Ibiza. En daar blijft het niet bij: straks volgt ook nog de kleine SUV van het huis, de Arona. De Ibiza is uitgerust met een driecilinder van één liter, goed voor 95 pk. Afhankelijk van je rijstijl heb je een autonomie op aardgas van 250 à 380 kilometer. Rij je ook de brandstoftank leeg, dan heb je een totale autonomie van 800 kilometer.
rv Interessant voor dagdagelijks gebruik om en bij de deur: de Seat Ibiza (16.690 euro). Na de Mii en de Leon heeft Seat nu ook een TGi-versie van de leuke Ibiza. En daar blijft het niet bij: straks volgt ook nog de kleine SUV van het huis, de Arona. De Ibiza is uitgerust met een driecilinder van één liter, goed voor 95 pk. Afhankelijk van je rijstijl heb je een autonomie op aardgas van 250 à 380 kilometer. Rij je ook de brandstoftank leeg, dan heb je een totale autonomie van 800 kilometer.

54 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • André Desmet

    Ik rij nu al 5jaar met cng en het heeft me nog geen seconde gespeten ,alleen in de regio kortrijk zijn er weinig pompen .dit is het enige minpunt !!

  • Ivan Godefroot

    Jo met peugeot tepee 1.2 benzine... ik zit nu 4.4 l/100 km... 17.500 km/jaar maar ik rij juist hetzelfde (aantal km en snelheid) als mijn vorige auto (was opel astra 1.7 diesel ecoflex)

Lees meer