Beeld ter illustratie.
ANP XTRA Beeld ter illustratie.

Exclusief voor abonnees

Abonnement afsluiten gaat snel, maar opzeggen is moeilijker: zo kom je er wel van af

Spotify, Netflix, de fitnessclub, maaltijddiensten, telefoon, deelfietsen, apps... Zonder het te beseffen heb je al snel tien tot vijftien abonnementen lopen. En daar betaal je voor, ook als je ze niet gebruikt. Maar hoe kom je ervan af? France Kowalsky van Test Aankoop helpt je op weg.

Een abonnement nemen heeft zo zijn voordelen. “Soms is het simpelweg noodzakelijk, zoals voor je telefoon of de energievoorziening. Voor andere diensten is het makkelijk omdat je er weinig omkijken naar hebt, zoals een onderhoudscontract voor je verwarmingsketel. En in sommige gevallen levert het een mooie korting op”, somt France Kowalsky, teamcoördinator Economics & Law bij Test Aankoop, op.

Toch gaan heel wat Belgen er nonchalant mee om: ze sluiten te makkelijk abonnementen af, lezen de voorwaarden niet grondig en/of verliezen contracten in de papierberg thuis. Heel wat abonnees zitten dan ook langer vast aan een contract dan de bedoeling was. “Je vergeet soms weleens waarvoor je allemaal abonnementen hebt lopen”, beaamt Kowalsky. “Voor je het weet, is een anti-virusprogramma op je laptop een maandelijkse vaste kostenpost geworden, terwijl je misschien al een abonnement van een beter anti-virusprogramma hebt lopen.” Maar wat doe je als je ervan af wilt komen?

• Check de (opzeg-)periode

“Ga eerst na voor welke periode je het contract hebt afgesloten”, zegt Kowalsky. “Abonnementen van onbepaalde duur kun je doorgaans maandelijks opzeggen. Maar veel vaker hebben abonnementen een bepaalde duurtijd. Bij fitnessabonnementen is dat bijvoorbeeld een jaar. In principe zit je daar gedurende de hele looptijd aan vast, en is het lastig om er zonder veel gedoe van af te komen. Een uitzondering is het energieabonnement voor gas en/of elektriciteit: dat is wél maandelijks opzegbaar. In de telecomsector krijg je dat recht na zes maanden.”

“Wat ook gebeurt, is dat je contract stilzwijgend wordt verlengd en je abonnement er na een bepaalde tijd een van onbepaalde duur wordt. In dat geval kun je het maandelijks kosteloos opzeggen, mits je de opzeggingstermijn in acht neemt. Vóór je een abonnement afsluit, is het dus belangrijk om even stil te staan bij die opzegperiode. Je vindt de termijn terug in je contract, maar die mag wettelijk niet meer dan twee maanden bedragen.”

• Zeg zelf (tijdig) op

“Zeg een abonnement altijd zelf op, zelfs al kan het nog niet omwille van de contractduur”, zegt Kowalsky. “Misschien ben je je job kwijt en kost het te veel, of heb je er niets meer aan om medische redenen? Beter dan gewoonweg de betalingen te stoppen, kan je contact opnemen met de leveranciers om je situatie toe te lichten. Die zullen vaak begrip tonen voor je situatie, al zijn er ook die goed georganiseerd zijn en meteen een incassobureau of deurwaarder sturen als de betalingen stoppen. Door zélf contact op te nemen, voorkom je dat je aanmaningen ontvangt, waardoor de kosten nog meer oplopen.”

“Opzeggen kan telefonisch — waarbij je de beslissing via mail bevestigt of laat bevestigen — of met een aangetekende brief, als je zeker wil zijn dat de leverancier het niet kan betwisten. Vrees je te zullen vergeten wanneer je abonnement afloopt en wil je het maar voor een bepaalde periode, dan hoef je niet te wachten tot de opzegtermijn ingaat. Als die drie maanden bedraagt, kan je zes maanden op voorhand al opzeggen. Zo vergeet je het niet én hoef je de einddatum niet te onthouden.”

• Let op de kosten

“Heb je een abonnement van bepaalde duur, dan bestaat het risico dat je moet betalen bij vroegtijdige stopzetting. In de energiesector is dat verboden: van leverancier veranderen is er gratis, al geldt er een opzegperiode van één maand. Maar wie bijvoorbeeld een smartphone van 1 euro heeft gekocht bij het afsluiten van een telefoonabonnement van twee jaar, en dat vroegtijdig wil stoppen, riskeert de echte waarde van de smartphone te moeten betalen. Wie in de eerste zes maanden een telefoonabonnement van een jaar opzegt, moet die eerste zes maanden volledig betalen en kan het pas na zes maanden gratis opzeggen. In andere sectoren rekenen ze een bedrag ter waarde van twee maanden aan.”

“De kosten bij vroegtijdige stopzetting moeten gespecificeerd zijn in het contract, al is het genoemde bedrag niet altijd wettig. Vermoed je dat het buitensporig hoog is, neem dan contact op met de federale overheidsdienst Economie of een consumentendienst als Test Aankoop. Die instanties kunnen je adviseren. Of je kan het recht in eigen handen nemen en contact opnemen met de leverancier om een compromis voor te stellen. In heel wat gevallen kan er onderhandeld worden. Vergeet dan niet om het compromis op mail of via een aangetekend schrijven te laten optekenen.”

• Kijk je contracten jaarlijks na

“Af en toe is het de moeite om de rekening eens te maken: hoe vaak gebruik je dat abonnement nu? Misschien maak je er te weinig gebruik van? Jaarlijks alle abonnementen en contracten onder de loep nemen, is geen slecht idee. Abonnementen worden ook op verschillende tijdstippen gedurende het jaar afgesloten, waardoor elk contract zijn eigen opzegtermijn of tijdsduur heeft. Ook daarom is het interessant om ze eens te bekijken, want alles tegelijkertijd stopzetten, kan niet.”

• Pas op met proefpakketten

“Soms hebben mensen een abonnement aan hun been zonder het te beseffen. Dat gebeurt vaak via advertenties op sociale media: je kan een gratis proefpakket of sample ontvangen, maar moet je kredietkaartgegevens ingeven voor de verzendkosten. Helemaal onderaan staat dan in kleine letters dat je toestemming geeft voor het afsluiten van een maandelijks abonnement”, zegt Kowalsky. 

“Veel mensen gaan akkoord met de voorwaarden zonder alles te lezen en ontvangen dan plots maandelijks een puzzel- of beautypakket in de brievenbus. Tegelijk gaat er een bedrag van de rekening. Stopzetten is vaak moeilijk omdat de firma’s in het buitenland zijn gevestigd. Heb je hun gegevens, dan kan je zelf contact opnemen om het abonnement stop te zetten. Vind je die niet terug, dan kan je via mijnkaart.be een procedure starten om de betaling stop te zetten. Ook via de telefoon zijn dubieuze verkopers actief om je met een abonnement op te zadelen waar je niet om gevraagd hebt. Je hebt recht om ervan af te zien binnen de 14 dagen vanaf het moment dat je de aankoop ontvangt.”

“Is de bedenkingstermijn van veertien dagen verstreken omdat je niet wist dat je had ingestemd met een abonnement, dan is het nog niet te laat. Controleer welke informatie je hebt van het bedrijf en check of ze het herroepingsrecht hebben vermeld. Staat het nergens vermeld, dan wordt de termijn verlengd tot één jaar en kan je alsnog van het abonnement afzien.”

Meer info of voorbeeldbrieven voor het stopzetten van abonnementen vind je op test-aankoop.be

Sepastop: zeg op met één klik

Heel wat mensen vinden het moeilijk om abonnementen stop te zetten. Want wat moet er nu in een opzegbrief staan? En naar wie stuur je die? Via sepastop.eu doe je het met één klik. Sepastop is een Europese organisatie die consumenten helpt met het opzeggen van abonnementen of contracten. Online selecteer je simpelweg de leverancier(s) bij wie je wilt opzeggen, vul je je gegevens in en de nodige opzegbrieven worden automatisch opgesteld. Je kunt de brieven vervolgens zelf printen en aangetekend verzenden, of gebruikmaken van de verzendservice die de organisatie online aanbiedt. Daarmee woren de opzegbrieven meteen online aangetekend verzonden. Makkelijk én snel!

Lees ook binnen HLN+:

Nu slim geld uitgeven betekent minder belastingen in 2020: deze aftrekposten brengen geld op

Onze financieel expert laat zien hoe je belegt vanuit je luie zetel: trackers volgen alle aandelen op

Het depositofonds staat garant voor 100.000 euro spaargeld per rekening: wat als het toch fout loopt?

4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Bart Dekeyser

    Wim Winne dat klopt maar Netflix houdt al zeker je betaalingormatie bij....

  • Kenny Verbestel

    Inderdaad Wim, bij Spotify hoef je niet meer te doen dan gewon niet meer te betalen.

Lees meer