3 Het dynamische prijssysteem kan ook reageren op de weersomstandigheden, en zo bijvoorbeeld barbecuevlees fors afprijzen wanneer het bij regenweer toch in de rekken zou blijven liggen.
AH Het dynamische prijssysteem kan ook reageren op de weersomstandigheden, en zo bijvoorbeeld barbecuevlees fors afprijzen wanneer het bij regenweer toch in de rekken zou blijven liggen.

Albert Heijn gaat korting geven op basis van de voorraad en... het weer

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn test vanaf nu een computergestuurd systeem van “dynamische prijsverlagingen”, om voedselverspilling tegen te gaan. Hoe korter de houdbaarheid, hoe groter de korting. Het algoritme houdt evenwel niet alleen rekening met de houdbaarheidsdatum van een product, maar ook met het weer, de voorraad, het verkoopverloop en aanbiedingen.

Een elektronisch prijskaartje aan het rek kan dan steeds de laatste korting afficheren, met tot doel om aan het einde van de dag geen onverkoopbare waren meer in de rekken te hebben, waarvan de houdbaarheidsdatum verlopen is. Het systeem wordt vooralsnog eerst uitgetest bij de gevogelte- en visafdeling van een supermarkt in het Nederlandse Zandvoort. Later gaat men bekijken of en hoe het systeem zal uitgerold worden in meerdere winkels.

“Weggooien is zonde”

Het afprijzen van producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aanlopen, is niet nieuw. Al jaren gebruikt Albert Heijn de sticker met de tekst ‘35% korting - weggooien is zonde’. Daarbij worden verse producten waarvan de houdbaarheid afloopt op de ochtend van de laatste verkoopdag afgeprijsd. Een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven, vindt de Nederlandse supermarkt.

BBQ in het water

Het dynamische afprijzen gaat een stapje verder. Daarbij wordt gekeken naar de locatie van de winkel, de bonusaanbiedingen van de week, de weersomstandigheden, het historische verkoopverloop en de voorraad in de supermarkt. Wat heeft het weer met de korting te maken? “Neem nu barbecuevlees’’, zegt Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn. “De prijs daarvan kan veranderen als het weer omslaat.’’ Als het ineens regent, zal de vraag naar het vlees immers afnemen. Maar met lagere prijzen zijn mensen wellicht alsnog geneigd het te kopen.

3 Het systeem wordt nu uitgetest bij de gevogelte- en visafdeling van een supermarkt in het Nederlandse Zandvoort. In het schap is te zien wat de normale prijs is.
AH Het systeem wordt nu uitgetest bij de gevogelte- en visafdeling van een supermarkt in het Nederlandse Zandvoort. In het schap is te zien wat de normale prijs is.

Alleen omlaag

Klanten zien in het schap op het elektronisch prijskaartje ook hoeveel een product normaal kost. De verandering van prijzen is continu, maar gaat alleen omlaag - niet omhoog. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je pakje kip bij de kassa meer kost. “Stel dat je een uur in de winkel bent, dan kan het bij de kassa alleen lager zijn”, aldus Aspeslagh. 

Het voordeel van het elektronisch afprijzen is dat het ‘slimmer’ is. “Het systeem met de sticker is statisch. Daar zit geen intelligentie achter”, aldus de woordvoerder. Oftewel: de korting is altijd 35 procent. Bij het dynamisch afprijzen kunnen kortingen hoger worden. 

3
REUTERS

19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Gino Denil

    Van een dergelijke winkel verwacht men dat die tijdig zijn voorraden aanvult. Maar met een dergelijk systeem heeft men er alle belang bij om regelmatig eens weinig in voorraad te hebben. Om zo de prijs op te drijven.

  • Stefanie van Dijk

    Het idee is goed, maar eigenlijk doen ze het nu al met de 35% sticker op producten die tegen de uiterste verkoopdatum zitten dus misschien dat er toch meer achter zit, prijzen bbq vlees omhoog in de zomer etc. Voor voedselverspilling tegen te gaan is er al een hele mooie app waar ook al verschillende supermarkten aan mee doen; Toogoodtogo

Lees meer